Ny trafikplan siktar mot nollvision

På elva år vill trafikplaneraren Petter Skarin se att man når nollvisionen både vad gäller dödsolyckor och allvarliga olyckor. “Det är alls inget utopiskt mål”.

Foto: Torsten Braf

Eskilstuna2019-06-24 06:26

I Eskilstuna inträffar rent statistiskt sett 1,6 dödsolyckor per år och mellan sex och sju olyckor där människor skadas allvarligt. Så har det sett ut de senaste åren och det är inget som medborgarna måste acceptera.

– Vi har gjort en grundlig analys av trafiksituationen i Eskilstuna, vi vet var de farliga platserna finns och vi vet vilka åtgärder som får ned antalet olyckor, säger Petter Skarin.

De platser som pekas ut som farligaste är övergångsställen och cykelpassager på 40- och 50-sträckor och här hoppas man på att samspelet ska kunna utvecklas mellan bilister och fotgängare och även bilister och cyklister.

Här har man samlat ihop uppgiften som måste till under rubriken beteendeförändring, och det gäller alla involverade parter.

En god bit på väg är man redan för att nå nollvisionen.

– Vi har redan byggt bort många farliga punkter, vi vet att förändringen som genomförts längs Västergatan har varit bra. Det hände betydligt fler olyckor här under den tiden vi hade rödljus längs hela vägen.

Så trots att många klagar på Västergatan på grund av att trafiken flyter trögt fram i rusningstid så talar olycksstatistiken sitt tydliga språk.

Årbyrondellen är däremot olycksdrabbat och här inträffar incidenter i stort sett hela tiden.

– Det är väldigt många upphinnandeolyckor här och vi märker också att just detta med tvåfiligt betyder att många verkar utgå från att jag får plats jag också och så kör man ut och hoppas att trafikanterna som har företräde kan väja och hitta sin plats i ytterfilen.

En annan plats som väntar på åtgärder är södra infarten från riksväg 53, där man nu ska bygga en helt ny sträcka och där man ska åtgärda bristen på utrymme för fotgängare och cyklister.

– Här finns redan pengar avsatta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om