I slutet av oktober invigdes Apotekets nya jättesatsning i Eskilstuna logistikpark, deras helt nybyggda e-handelslager. Enligt Apoteket är detta en av de största investeringar bolaget någonsin gjort.
Men även om det satsats mycket pengar har det dykt upp problem, som att de till exempel skickar ut beställningar till kunder i lådor som är tomma. Tidningens reporter råkade ut för detta förra veckan då en beställning från e-handelslagret skulle hämtas ut på Apotekets fysiska butik i Tuna Park.
När farmaceuten överlämnade lådan var den väldigt lätt. Undertecknad ville inte ta emot paketet men tvingades göra det, och öppnade då lådan framför farmaceuten. Lådan visade sig vara helt tom, inte ens ett papper återfanns i kartongen.
Nu visar det sig att Apoteket har problem med vissa produkter som beställs och packas i deras nya automatiserade lager i Eskilstuna.
– Det går tyvärr iväg paket som inte innehåller någonting, bekräftar en kvinna i Apotekets kundtjänst efter undertecknads felanmälan.
– Flera har hört av sig och det verkar vara rör med brustabletter som det är problem med i vårt nya lager i Eskilstuna, fortsätter hon och meddelar att hon gör en ny manuell order.
När tidningen vänder sig till Apotekets presstjänst för svar om tomma paket blir de förbryllade.
– Så märkligt med ett helt tomt paket, det har jag inte hört talas om tidigare, förklarar Elin Jarl, chef för extern kommunikation på Apoteket.
Hon hänvisar vidare till Mikael Meijer, affärsområdeschef för e-handel på Apoteket.
– Att en order går ut helt tom är mycket ovanligt, men ändå en för mycket. Vi beklagar det inträffade och ser nu över våra processer för att det inte ska ske igen, säger Mikael Meijer när han får ta del av informationen om paketet.
Detta har tydligen hänt flera gånger, är det ett vanligt fel?
– I förhållande till den stora mängd beställningar som hanteras är det mycket ovanligt, men det betyder inte att det är något som vi tar lättvindigt på. Vi förbättrar nu våra processer så att alla kunder ska få sin beställning korrekt packad.
Mikael Meijer förklarar att de ska ta tag i detta omgående.
– I det här specifika fallet undersöker vi vad som gått fel. Vi har ett nytt lager och vissa rutiner behöver vi justera nu i början och det gör vi så att allt ska fungera.
Enligt Apotekets kundservice har det tydligen varit problem med just rör för brustabletter.
– Det finns ingen särskild vara eller kategori av varor som vi har utmaningar med, konstaterar Mikael Meijer, och fortsätter:
– Vi har både automatiserad och manuell packning av varor. När vi har haft problem med en leverans går vi alltid tillbaka och tittar på hur packningen sett ut och vad som hänt för att kunna justera problemet, det gör vi löpande för att minimera risken för felaktiga leveranser.
När lagret invigdes i höstas vad det bara en del av Apotekets kunder i Sverige som kunde få varor från det nya lagret.
Hur ser det ut nu?
– Vi levererar till stora delar av Sverige samt till många av våra butiker via tjänsten "skicka express", avslutar Mikael Meijer.
Dagen efter samtalet med kundservice anländer ett nytt paket till Apoteket i Tuna Park. Denna gång är de beställda rören med brustabletter med i lådan.
Ännu en dag senare kommer ett mejl till undertecknad från Apoteket:
"Vi beklagar att varan saknas i din order. Detaljerade uppgifter om din beställning/leverans omfattas dock av tystnadsplikten".