Nya försäljningsrekord att vänta på Black Friday

I år planerar var tredje handlare inom sällanköpsvaruhandeln att uppmärksamma Black Friday.– För oss är det självklart positivt, säger varuhuschefen Pablo Vilches, varuhuschef på Elgiganten i Eskilstuna.

Eskilstuna2016-11-24 10:03

Black Fridays betydelse för den svenska handeln fortsätter att öka. Det som framför allt lockar kunderna är rabatterade priser. Det visar en sammanställning som Svensk Handel har gjort inför Black Friday.

Elgiganten i Folkesta i Eskilstuna öppnar butiken klockan sju på fredag morgon.

– Förra året hade vi 150 kunder som stod i kö utanför butiken och skulle springa in och köpa varor. Det kommer att vara ännu mer kunder nu, säger varuhuschefen Pablo Vilches.

Det är fjärde året som Elgiganten uppmärksammar Black Friday. Pablo Vilches berättar att trafiken på Elgigantens webbsida indikerar att försäljningen kommer att öka jämfört med i fjol.

– Nu förväntar vi oss en ökning på typ 35-40 procent mot förra året. Försäljningsmässigt är det väldigt bra. Vi förväntar oss sex gånger mer kunder än en vanlig dag.

Redan förra året handlade lite mer än var femte svensk reavaror på Black Friday. I genomsnitt shoppades det för 1 576 kronor per person, till ett totalt värde på 2,3 miljarder kronor. Det visar siffror från PostNords e-barometer.

– Folk har snappat upp det här med Black Friday. De har blivit medvetna om att företagen har tagit till sig det och gör erbjudanden. Folk är prismedvetna och tittar på nätet, jämför priserna och vill självklart gå dit där det finns bäst erbjudanden. Det är det vi strävar efter att skapa här.

Mest populärt på Elgiganten är i år tv följt av laptops, surfplattor och konsoller. Varuhuset ökar under fredag, lördag och söndag personalstyrkan från 12 till 25.

– Vi dubblar personalstyrkan just för att kunna möta upp kunderna. Det kommer att vara ett sånt kundtryck.

Sara Branting är varuhuschef på Mediamarkt vid Tuna Park i Eskilstuna som smygstartade rean redan i måndags.

– Vi kommer att slå på stora trumman på fredag. Det kommer att vara jättemånga fina erbjudanden, säger hon.

Vad betyder Black Friday för Mediamarkt?

– Det är förutom julen en av våra största handlingshelger. Det har blivit stort. Det slog igenom för tre år sedan för vår del här i Sverige.

De mest poplära produkterna är enligt Sara Branting Playstation, VR och Hoverboards.

– Alla vill fynda så klart och jag tror att Black Friday har satt starten på julhandeln.

Enligt Svensk Handels rapport innebär Black Friday en köpfest för kunderna samtidigt som den pressar handlarnas marginaler. Med Black Friday och andra kampanjtillfällen under året blir handeln allt mer kampanjintensiv.

– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I USA har fenomenet Black Friday varit populärt länge. Men där går utvecklingen åt andra hållet och intresset har snarare svalnat. Huvudförklaringen är att fler butiker startar sina reor tidigare och att fler kunder handlar på nätet.

Black Friday infaller dagen efter högtiden Thanksgiving i USA, det vill säga den fjärde fredagen i november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om