Footway group har nu flyttat hela sitt lager i Helsingborg till Eskilstuna som nu ska serva 24 marknader med produkter från tolv e-handelsbutiker. Det stora lagret ligger i Eskilstuna logistikpark och rattas av Eskilstunasonen Jesper Dahlkvist.
– Vi skeppar härifrån till 24 olika länder, all distribution för gruppen sker från centrallagret i Kjula, säger han i sin roll som logistikchef.
Jesper Dahlkvist berättar att alla tolv e-handelsbutiker som Footway group äger använder samma plattform och att all logistik hanteras från centrallagret.
– Lager, logistik, kundtjänst, marknadsföring, all datahantering, produktfoto med mera sköts inom ramen för plattformen. Vi har en till tre personer som är ansvariga för vardera butik och deras uppgift är bland annat sortiment, frontend och kommersiella frågor.
Jesper Dahlkvist förklarar att de använder sina interna butiker för att bygga upp processerna för att sedan kunna skala upp med fler externa butiker.
– Vi har byggt upp infrastrukturen. Det här lagret kommer kunna hantera sju till tio gånger mer volym än vad vi gör i dag. Våra processer kan hantera tusen butiker.
Han berättar att många mindre handlare med omsättningar på upp till 50 miljoner kronor brukar ha utmaningar med både lönsamhet och expansion. Och speciellt i dessa tider.
– Vi vill bjuda in dem och erbjuda vår service. De jackar in hos oss genom våra transaktions- och produkt-API och kan därigenom använda vår service för bland annat orderhantering, lagring och kundsupport.
Att jacka in med Footway gör att de kan ta del av deras infrastruktur som når 24 marknader på 18 olika språk.
– Vi kan hantera det mesta för e-handlare. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra tjänster och kommer även erbjuda till exempel drop-shipping, alltså skicka från andra lager direkt till slutkund och cross-docking, då skickas det från leverantör till vårt lager och skickas med andra produkter från oss till beställaren.
Helsingborgslagret, som driftades av Postnord, är nu nedstängt.
– Vi minskade successivt hanteringen därifrån under 2023. Alla returer och nya inleveranser har gått hit sedan dess, för att minska den lagrade volymen och därigenom minska risken i flytten. E-handlare som säljer kläder och skor har höga returgrader, cirka 25 procent i Norden och upp mot 40 i vissa andra länder.
De har tagit den nybyggda delen av lagret i bruk, men använder inte så stor del av den än.
– Det är mycket volym kvar att expandera till. Vi har i dagarna driftsatt vårt andra lagringssystem. Systemet bygger på smalgångar med plocktruckar på magnetslinga och kan hantera större produkter än vår första lagerautomation som är en autostore.
Han förklarar att de har börjat projektera för ytterligare automation för att kunna öka kapaciteten och även en fas två för sitt smalgångslager
– Smalgångslagret är för plock nu men kan enkelt konverteras till pallhantering.
Det är stora skillnader mellan det gamla lagret i Helsingborg och det nya här.
– Vi nyttjar vår autostore för hela sortimentet nu vilket skapar en mycket effektivare produktion.
De har ett tjugotal anställda som arbetar tvåskift.
– Vi tar även in bemanningspersonal som kan ta toppar, som nu vid lagerflytten då vi behövde mycket mer personal under en kortare tid. Volymerna vi hoppas på att få in i huset framöver hoppas vi ska kunna skapa fler arbetstillfällen i Eskilstuna.
Utöver de tjugo på golvet är det även sex tjänstemän i huset, varav Jesper är en av dem.
– Jag bor i Eskilstuna och är Eskilstunason från början. Jag anställdes av Sportamore och var först på plats här som ledare, produktionschef, för att få i gång allt. År 2019 blev jag lagerchef, 2020 blev Sportamore uppköpta av Footway group och i januari 2023 fick jag chansen att arbeta som logistikchef här på Footway. Jag ser mycket det här som mitt egna lager som jag varit med och byggt upp, hahaha.
Han berättar att det inte är någon jätteomsättning på anställda.
– De flesta har jobbat här i fyra-fem år och vissa även sedan starten.
På den stora fasaden ut mot E20 lyser Sportamore stort, som var den största fasadskylten som byggts i Sverige på 30 år när den sattes upp.
Varför står det Sportamore på väggen, när det är Footway groups lager?
– Sportamore är ett av våra större varumärken och vi har prioriterat andra saker än att sätta upp en ny skylt. Det är en väldigt bra marknadsplats med E20 utanför så vi kommer definitivt antingen komplettera eller ersätta vår skylt med en skylt för Footway.
När den nya delen av lagret var färdigbyggt 2021 förlängde Footway group hyreskontraktet med tio år.
– När den nya delen byggdes ville vi även ha en padelbana uppe på entresolen, och det lyckades vi få till genom vår hyresvärd. Det känns lite lyxigt och en kul personalförmån för oss som arbetar här.
I den gamla delen av lagret hyr Footway ut utrymme till Kitchentime.
– De har även fått ta en del av vår sida av väggen nu på senare tid. De har tagit in Granit i sitt lager och behövde mer utrymme. I den nya delen hjälper vi några andra bolag med lagerutrymme, vi har haft Haglöfs och Gardenstore där tidigare och nu hyr Senior material en del lagring under tiden de bygger upp i Svista.
Den egna delen av lagret är inte uppdelad mellan de tolv e-handelsbutikerna, allt är mixat.
– Vi blandar ner till minsta hyllplats, och har bra koll på allt genom vår data. En procent av ordrarna kommer från vårt manuella lager, fyra procent från vårt höghöjdsplock och resterande 95 procent hanteras via autostoren.
Jesper berättar att produkter i de olika lagerdelarna flyttats ut och in i autostoren.
– De produkter vi säljer mycket av, oftast säsongsprodukter, flyttas över till autostoren, där vi är som mest effektiva.
Allt som allt flyttades nyligen 300 000 produkter till Eskilstuna från Helsingborg.
– 40 långtradare med släp körde totalt 4 000 pallar med produkter hit, endast skor. 98 procent fick vi upp till försäljning på en vecka men vi har fortfarande några produkter kvar som måste märkas om för att vi ska kunna hantera dem i våra system.
Att ha sitt lager på en plats väntas minska Footway groups kostnader relaterade till hyra, administration och system med cirka 30 miljoner kronor på årsbasis. Därtill förväntas kostnader relaterade till frakt minska med fem-sju procent, motsvarande 10-15 miljoner per år.