Volvo CE gör ny jättesatsning – i Eskilstuna

Volvo CE storsatsar på utsläppsfria anläggningsmaskiner.
Att klara satsningen medför en omställning för alla anställda i Eskilstuna.
– Eskilstuna är hjärtat i den här omställningen, säger Fredrik Tjernström, expert på elektrifiering på Volvo CE.

Anne Bast och Fredrik Tjernström på Volvo CE.

Anne Bast och Fredrik Tjernström på Volvo CE.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2024-12-26 10:05

När Eskilstuna-Kuriren träffar representanter för det finska kranföretaget Mantsinen på Volvo CE:s demofält utanför Eskilstuna har de precis lagt en order på två helelektriska hjullastare av modellen L120. Finländarna har för första gången provkört maskinerna som de länge varit intresserade av. De kommer att användas på ett nytt fanérbruk som ska vara helt och hållet utsläppsfritt.

– När vi skrev kontrakt med bruket existerade inte de här maskinerna ännu, de fanns bara på bild. Vi tog en risk, men vi har en lång gemensam historia med Volvo och litade på att de skulle leverera vad de lovat, säger delägaren Matti Mantsinen. 

Den elektriska hjullastaren väger 20 ton och kan köra i åtta-tio timmar på en laddning. Matti Mantsinen kunde efter provkörningen konstatera att den gick bra, att den var tyst och att den inte vibrerade så mycket.  

– I dag kan jag andas ut, säger han. 

undefined
Matti Mantsinen och Antti Halonen vid det finska kranföretaget Mantsinen som har lagt en order på två elektriska hjullastare.

Volvo CE, som bland annat tillverkar grävmaskiner, hjullastare och dumprar, är ett affärsområde inom Volvokoncernen. Volvo CE står för cirka 20 procent av omsättningen i koncernen som annars domineras av lastbilstillverkning. Sedan 2023 ligger Volvo CE:s globala huvudkontor i Eskilstuna. Här finns även ett kundcenter, en komponentfabrik, försäljningsverksamhet och Volvo CE:s största utvecklingscenter. 

Volvo CE storsatsar på utsläppsfria anläggningsmaskiner och har satt upp som mål att år 2030 ska 35 procent av alla sålda maskiner vara utsläppsfria. Vägen dit är fortfarande lång då utsläppsfria maskiner i dagens läge endast står för någon procent av försäljningen. 

– Vi tycker det går för sakta. Vi har tagit fram ett stort antal lösningar. Nu börjar det komma större maskiner och där blir CO2-reduktionen betydande och man får bort partikel- och kväveoxidutsläppen. För de som jobbar med de här maskinerna är det ett otroligt lyft i arbetsmiljö, säger Fredrik Tjernström som är expert på elektrifiering på Volvo CE. 

undefined
Volvo CE har sedan 2023 sitt huvudkontor vid demofältet på Bolindervägen 100 utanför Eskilstuna.

Volvo CE har bland annat investerat i ett testlabb för elektriska drivlinor och vätgasteknik och en testbana för autonoma maskiner. Längst har företaget kommit med sina elektrifierade anläggningsmaskiner. Ett exempel är hjullastaren L90 som väger cirka 17 ton och kan lyfta 4,5 ton. Ett annat är grävmaskinen EC230 som tack vare elmotorn har en mer följsam hydraulik. 

– Att utveckla de här maskinerna är ett globalt samarbete, men Eskilstuna är hjärtat i den här omställningen. Den påverkar alla som jobbar på Volvo. Det kommer nya affärsmodeller och fabriken måste ställa om för att kunna tillverka växellådor med elmotorer på, säger Fredrik Tjernström.

undefined
Företaget vill få tillstånd att tillverka upp till 70 000 slutprodukter om året, vilket skulle innebära en ökning med 40 procent jämfört med idag.

Volvo CE har ansökt hos mark- och miljödomstolen om att få utöka sin verksamhet i Eskilstuna. Företaget vill få tillstånd att tillverka upp till 70 000 slutprodukter om året, vilket skulle innebära en ökning med 40 procent jämfört med i dag. Nu tillverkas främst axlar, transmissioner och kraftuttag. I ansökan talas det bland annat om utveckling och test av eldrivna maskiner, ökad hantering av batterier, test av gasdrivna maskiner och maskiner med bränsleceller samt uppförandet av ett 3 000 kvadratmeter stort färdigvarutält. Volvo CE har i dag drygt 2 000 anställda i Eskilstuna. 

– Miljötillståndet bidrar i sig inte direkt till nya arbetstillfällen utan syftar mer till en fortsatt och utökad verksamhet och där det främst är kopplat till förutsättningar för framtida eventuella utökade volymer och en fortlöpande produktutveckling framförallt i omställningen mot mer maskiner med nettonollutsläpp för våra kunder. Miljöarbete är ett av Volvo CE:s kärnvärden sen långt tillbaka, säger Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE. 

Fördelarna med elektrifierade maskiner är enligt företaget många. De har bland annat färre rörliga delar vilket innebär ett mindre servicebehov. 

– Vi har investerat i det här och tagit fram ett stort antal lösningar. Utmaningen är att det inte räcker med att det finns utsläppsfria maskiner utan det måste även finnas laddare, det måste finnas tillgång på grön el med hög effekt. Det är ett helt ekosystem som måste göra den här förändringen tillsammans, säger Fredrik Tjernström. 

undefined
Anne Bast och Fredrik Tjernström på Volvo CE.

De elektriska anläggningsmaskinerna är fortfarande lite dyrare i inköp och drift än dieselmaskiner. 

– Vi behöver lite bättre batterier, men vi behöver också mer volym i fabrikerna för att få ner kostnaderna. 

Fredrik Tjernströms tips till kunder som känner sig osäkra inför att ta steget från dieselmaskiner till elmaskiner är att börja i liten skala för att lära sig om hur de fungerar. Han menar att intresset för elektriska maskiner skiljer sig åt mellan olika marknader. 

– I Europa är det Norge och Holland som absolut går i framkant. Där finns det tydliga krav från antingen regeringshåll och/eller städer. Men det är bara två marknader så det räcker inte för att driva omställningen i stort. 

– Om man tittar på våra konventionella västerländska konkurrenter kan vi stolt säga att vi ligger långt i framkant, men om man tittar globalt så är det Kina som går väldigt fort fram. 

undefined
Volvo CE storsatsar på utsläppsfria anläggningsmaskiner och har satt upp som mål att år 2030 ska 35 procent av alla sålda maskiner vara utsläppsfria.

Något som skulle snabba på omställningen till utsläppsfria maskiner är om fler kommuner började ställa krav på utsläppsfria byggarbetsplatser vid offentliga upphandlingar. I Östersund har det till exempel byggts en förskola där man minskat CO2-utsläppen med 95 procent och vid utvecklingen av Slakthusområdet i Stockholm är projektet 50 procent utsläppsfritt. Även i Eskilstuna har det förekommit elektrifierade maskiner vid några projekt och kommunen fanns med bland de nio kommuner som tillsammans med regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige i slutet av november utmanade den övriga kommunsektorn att ansluta sig till arbetet med att elektrifiera byggarbetsplatser. 

– Volvo CE ligger globalt sett långt fram vad gäller utvecklingen av elektrificerade maskiner. De är klara för marknaden. Exempelvis används bland annat sådana vid K-fasts bygge av trygghetsboende i Munktellstaden, säger kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S).

Fredrik Tjernström säger att företaget har en dialog med Eskilstuna kommun om hur mycket som går att elektrifiera. 

– Det kan vara mindre byggprojekt, underhållsarbete, rörläggning, att gräva ner kablar och mindre till medelstora markförberedande arbeten. 

Anne Bast anser att Eskilstuna kommun skulle kunna göra ännu mer. 

– De har en hållbarhetsagenda. De skulle kunna ställa ännu tydligare krav i upphandlingar på utsläppsfria maskiner. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!