Torshällas födelsedagspresent: Ny gångbro, gästhamn och sjömack

Torshällas 700-årspresent börjar nu att ta form.
Kommunen har presenterat en plan för hur hamnen ska få sig en rejäl ansiktslyftning.
Hur planen ser ut? En ny gång- och cykelbro, en ny gästhamn och en sjömack.

Illustration som visar gång- och cykelbron.

Illustration som visar gång- och cykelbron.

Foto: Gottlieb Paludan Architects

Eskilstuna2024-12-16 06:06

Torshälla var en av de första städerna i Sverige som fick stadsrättigheter år 1317. När 700-årsjubileet firades år 2017 bestod Eskilstuna kommuns födelsepresent av ett löfte om att en studie skulle göras av hur Torshällas hamnområde skulle kunna utvecklas.

Studien är genomförd och kommunen har nu även tagit fram ett förslag till en ny detaljplan som bland annat möjliggör för en gång- och cykelbro, en sjömack och en ny gästhamn. 

– Det är ju presenten som kommunen gav Torshälla när Torshälla fyllde år. Då tittar man på hur man kan binda ihop de olika sidorna över ån och då är det en gång- och cykelbro som behövs där, säger Sarita Hotti (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden. 

– Om man tittar på helheten där tycker jag det är bra. 

undefined
Sarita Hotti (S) är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Gång- och cykelbron ska gå mellan hamnområdet och Krusgårdsparken. Bron kommer att vara en snedkabelbro konstruerad i rostfritt stål. Materialvalet är tänkt att knyta an till Nybys ståltillverkning som ligger granne med hamnområdet och som under lång tid varit viktig för Torshälla.

I anslutning till bron, på Krusgårdssidan, planeras en ny gästhamn med två bryggor som byggs ihop. En del av gästhamnen planeras med sju platser för stora gästbåtar som inte kan åka under bron. Den andra delen är en ny brygga under bron som möjliggör sju gästhamnsplatser för mindre båtar. Dagens säsongsbrygga med 34 båtplatser kommer att rivas.

undefined
Planområdet i Torshälla. Sjömacken föreslås ligga högst upp till vänster inom den streckade linjen.

På den västra sidan av ån ska de båtplatser som finns där i dag vara kvar för säsongsuthyrning. Vid behov kommer de bryggor som blir kvar att rustas upp. Det befintliga hamnmagasinet, dagens servicebyggnad, ska bevaras. 

Intill servicebyggnaden blir det möjligt att bedriva handel och service som riktar sig till båtägare och besökare. Det kan på platsen även komma att bedrivas någon mindre verksamhet i form av exempelvis en kiosk, ett café eller en affär. 

I den norra delen av planområdet finns det i dag en trafikplats. Där föreslås det ligga en sjömack. Sarita Hotti menar att många båtägare i dag upplever att det är svårt att tanka sina båtar. 

undefined
Illustration som visar gång- och cykelbron.

– I den här möjliggör vi nu för en båtmack till exempel och sedan har man tittat på den här hur skulle man i själva hamnen kunna utveckla så att det blir trevligare med kanske serveringar och annat. Så att det är också jättebra. 

Sjömacken avses vara en landbaserad containerlösning med tillhörande brygga där båtar kan lägga till. Det ska enligt förslaget även vara möjligt att sjösätta och ta upp båtar på platsen. Området används delvis för ändamålet idag då en aktör fått tillstånd att ställa dit en kranbil för att lyfta i och ta upp båtar. 

Kommunen bedömer att det finns synergieffekter mellan en sjömack, båtupptagning och en kommande båtförvaring i norr. 

undefined
Servicebyggnaden i dag.

Enligt Sarita Hotti kommer att samhällsbyggnadsnämnden, som har ansvar för detaljplanen, även att ta del av vad Torshälla stads nämnd tycker om förslaget till detaljplan. 

En detaljplan styr hur marken i ett område för användas. Under samrådet får berörda möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Samrådet för Torshällas hamnområde pågår under december och januari. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!