På platsen ovanför Munktellgaraget råder febril aktivitet och så har det varit sedan bygget inleddes den 1 november 2021. Här uppför kommunen – med Kfast som byggherre och Peab som totalentreprenör – en fastighet i fyra plan som ska rymma en grundskola med plats för 540 högstadieelever, 22 nya bostäder samt fem affärslokaler i gatuplanet.
Skolan ska överlämnas till kommunen redan i juni för att elever och skolpersonal ska kunna flytta in när höstterminen 2023 startar. Bostäderna, affärslokalerna och garaget ska vara klart i början av 2024. Att det bara är fem månader kvar tills skolan ska stå klar är projektchefen Alexander Mellqvist väl medveten om.
– Jo tack, skrattar han och tillägger snabbt att det rör sig om en exceptionellt kort byggtid:
– Det tajtaste schema jag någonsin varit med om.
– Men vi kommer att vara klara i tid. Som det ser ut nu kommer vi kunna leverera det som förväntas, även om det blir på målsnöret.
Nyckelorden för att klara den tuffa deadlinen är planering och samordning.
– Det är ett jättekomplext projekt där den största utmaningen nog är transporterna, att få till all logistik. Det kommer enormt många leveranser hit från alla möjliga delar av Sverige.
När tidningen är på plats är olika arbetslag igång överallt, såväl utomhus som innanför de nyligen resta ytterväggarna. Fasaderna ska kläs med cortenplåt och tegel för att knyta an till Munktellområdets historia. På den sida som vetter inåt, mot den skolgård som anläggs ovanpå garaget, blir det träpaneler. Invändigt utförs installationsarbeten av fläktar, eldragningar och sprinklersystem samtidigt som målare och murare lägger finishen på innerväggarna.
– När stommen blev klar gick vi igång med fasadarbetet direkt för att kunna starta med det invändiga arbetet. Den perioden har varat i ungefär tio veckor, normalt hade det tagit dubbelt så lång tid. Vi har verkligen tryckt ihop tidsplanen, säger Alexander Mellqvist.
Hittills har 450 personer och 145 företaget engagerats i olika omfattning.
– Vi har runt 100 som jobbar här nu och framåt våren närmar vi oss 150 personer. Det är väldigt mycket folk som ska samverka på samma yta. Det gäller att motivera alla som är på plats och det är något som arbetsledare och platschefer lägger mycket jobb på.
När skolan tagits i drift ska de 22 bostäderna färdigställas samtidigt som garaget och affärslokalerna ska göras klart.
– Det är också en utmaning. Lägenheterna ligger ovanför skolan och vi ska se till att elever och personal blir så lite påverkade som möjligt av det fortsatta bygget. Planeringen för hur vi ska klara av det pågår redan nu.
Det kontrakt som Peab och Kfast skrivit för byggprojektet uppgår till 231 miljoner kronor.
– Målsättningen är att vi ska klara budgeten, trots skenande priser på transporter och byggmaterial. Sen kan det alltid tillkomma oförutsedda händelser, så vad slutsumman blir kan vi inte svara på nu. Men hittills håller vi budgeten.
De första som ska flytta in i den nya skolan är Faktoriet vars 360 elever huserar på Faktoriholmarna i dag.
– Vi ser verkligen fram mot det. Vi är trångbodda i dag med klassrum som inte är anpassade för skolverksamhet. Vi har inga grupprum och får gå runt och leta efter lokaler vid olika typer av möten, säger Faktoriets rektor Jenny Råström.
I de nya lokalerna kommer det finnas plats för sex parallellklasser på högstadiet. Totalt handlar det om 18 klassrum, tre NO-salar, en tekniksal och en hemkunskapsal.
– I början blir det våra tolv klasser som flyttar in. Varje klassrum kommer ha ett grupprum, det kommer finnas ett konferensrum och fyra toalett fördelat på två klassrum. Det blir en stor förändring som kommer påverka arbetsmiljön för elever och lärare till det bättre, säger Jenny Råström.
Totalt ska den nya Munktellskolan rymma 1 000 elever. Tanken är att låg- och mellanstadiebarnen ska placeras i slakthusområdet där samtliga byggnader utom en ska göras om till skollokaler. Vidare ska fem nya skolbyggnader samt en ny idrottshall uppföras. Men när omvandlingen av slakthusområdet kan starta är inte spikat.
– Vi har inte fått någon beställning på att bygga än från kommunen, däremot att göra en förstudie av utformningen och vad det skulle kosta, säger Camilla Andersson, projektchef på Kfast.