Fler unga tjejer i skönhetsbutikerna: "Stor trend"

Det blir allt vanligare att barn i väldigt ung ålder använder dyra smink- och hudvårdsprodukter. Trenden fick spridning via Tiktok och nu märker butikerna av en alltmer yngre målgrupp bland butikshyllorna. "Det har smällt till under det senaste året", säger Malin Alkoyun på Lyko.

Malin Alkoyun är butikschef på Lyko i Eskilstuna.

Malin Alkoyun är butikschef på Lyko i Eskilstuna.

Foto: Fanny Juhlin

Eskilstuna2024-02-27 06:59

Att sminka sig och göra sin hudvårdrutin på Tiktok har blivit en stor trend under de senaste åren. Fenomenet kallas "Get ready with me" där några av Sveriges största Tiktok-kreatörer visar upp produkter de använder innan smink och i sin sminkrutin. 

Produkterna kan kosta upp emot 1 000 kronor och bland de som tittar på klippen finns barn i väldigt ung ålder – som vill vara som sina förebilder på sociala medier.

Därför har det blivit allt vanligare att unga tjejer vänder sig till skönhetsjättarna för att köpa samma produkter som Tiktok-kreatörerna de kollar på.

undefined
Det har blivit allt mer vanligt att unga tjejer besöker butiken för att handla hudvårds- och sminkprodukter.

– Det märker vi verkligen av. Först hajade man ju till och undrade varför dessa unga personer med helt felfri hy vill hålla på med hudvård? Men det visade sig ju ganska tydligt, och man vet ju själv om man är aktiv på sociala medier, att det är en väldigt stor trend, säger Malin Alkoyun, butikschef på Lyko i Tuna park.

Det är främst under det senaste året som trenden har slagit igenom och bland butikshyllorna botaniserar nu inte bara kvinnor, utan även flickor från cirka nio år och uppåt.

– Vi har märkt en jättestor skillnad och det har smällt till under det senaste året, men framförallt under det senaste halvåret. Kring jul var det hur många föräldrar som helst som kom in med långa önskelistor.

– Förut var det ändå runt 15 eller 16 år som man började bli medveten, både kring hudvård och smink. Det var inget som man brydde sig om så mycket då. Jag tror det beror på att man inte blev matad av trender och skönhet. Det var väl på sin höjd att man kanske läste i någon tidning. Nu blir ju vi matade med ett skönhetsideal och olika produkter och trender hela tiden, så det blir ganska svårt att undgå.

undefined
Malin Alkoyun har märker tydligt att det blivit en trend med smink och hudvård bland väldigt många tjejer.

Sol de janeiro, The ordinary, Smuuti skin och Cosrx är några av de märken som är allra populärast i den yngre generationen.

– Jag upplever att de har stenkoll på vad de vill ha, det spelar nästan ingen roll vad man säger. Som till exempel snigelserumet eller om de vill ha Smuutiserumet, de har redan bildat sig en uppfattning och ett behov som de tror att den produkten ska täcka. Man upplever inte att de är vilsna eller vill ha någon input, de vet vad de vill ha.

Till den förälder som tycker det är svårt att botanisera sig i skönhetsdjungeln har Malin Alkoyun några tips.

– Jag tycker inte man ska ha för aktiva produkter. Barnen har ofta en perfekt hudbarriär så man vill inte skapa obalans i den. Tillsätter man för starka grejer, som syror, kan man röra till det och göra det värre, säger hon och fortsätter:

– Man ska nog tänka ganska milda produkter och gärna oparfymerat, så att man boostar barriären och inte rör till, man får inte gå på för hårt.

undefined
Några av de produkter som är populärast bland unga.

Malin Alkoyun förstår själv att det för föräldrar kan vara en svår balansgång, men tycker ändå att barnen ska få utöva sitt stora intresse och kreativitet.

– Man ser ganska tydligt också om det går överstyr. Jag tänker att en bra riktlinje kan vara att om det är en väldigt ung tjej som har ett genuint intresse så kan man ändå ha gränser och riktlinjer. Kanske att man får sminka sig och laborera hemma hur mycket man vill men det kanske inte är någonting som man går till skolan eller går ut med. Men håll på och laborera med det hemma, absolut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!