Nybygge bakom felkörning: "Kartan inte uppdaterad"

Sirkka Lindroth, 80, fick vänta 23 minuter på en ambulans när hon drabbades av en hjärtinfarkt. Enligt Mats Hedkvist, chef för ambulanssjukvården, berodde den långa väntetiden på ett fel i ambulansens kartsystem: "De visste inte vart de skulle åka", säger han.

Mats Hedkvist, tillförordnad verksamhetschef för ambulanssjukvården i Region Sörmland, säger att ambulansens felåkning berodde på att adressen inte fanns i bilens GPS-system.

Mats Hedkvist, tillförordnad verksamhetschef för ambulanssjukvården i Region Sörmland, säger att ambulansens felåkning berodde på att adressen inte fanns i bilens GPS-system.

Foto: TT, Robin Folkö, Anders Nilsson

Eskilstuna2021-08-04 15:31

När Sirkka Lindroth den 24 juli drabbades av en hjärtinfarkt räknade hon med att ambulansen snabbt skulle vara på plats. Bostaden i Munktellstaden ligger bara 2,5 kilometer från Mälarsjukhuset, en sträcka som normalt sett inte tar mer än fem minuter för en utryckande ambulans. Men ambulansen åkte till fel adress, och det dröjde 23 minuter innan Sirkka Lindroth fick hjälp.

– Att sitta kallsvettig, svimfärdig och med brinnande smärta i bröstet och veta att ambulansen är på fel adress önskar jag inte att någon annan ska behöva uppleva, säger Sirkka Lindroth om känslan när hon förstod att hjälpen skulle dröja.

Enligt Mats Hedkvist, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Region Sörmland, berodde missen på att adressen inte finns inlagt i ambulansens GPS-system.

– Kartsystemen är inte uppdaterade med de här nya vägarna. De syns helt enkelt inte i våra kartor, vilket kan vara en förklaring till varför man kört till fel adress. De visste inte vart de skulle åka, och det är olyckligt, säger han.

undefined
Mats Hedkvist, enhetschef för ambulansen Strängnäs Eskilstuna

Vart körde ambulansen?

– Man har varit i området och varit inne på granngården kan man säga. Larmet kan positioneras exakt, men det finns ingen gata där. Platsen blir rätt, men det blir jätteförvirrande när man tittar på en karta, för då är det inga vägar alls där. Det är jätteskumt, och vi har det problemet av och till att det inte synkar helt i systemen. Jag vet att man har haft samma problem i bland annat Katrineholm.

De boende flyttade in för ett år sedan. Borde kartsystemen inte vara uppdaterade vid det här laget?

– Jo, absolut. Lantmäteriets karta, som är den som ser mest aktuell ut, ska överföras via olika sökmotorer och uppdateras i våra system så att vi ser det i bilarna. I det här fallet har adressen blivit fel. Jag kan inte vara på varför det har blivit så här eller vem som lägger in dem rätt i systemet i förhållande till Lantmäteriets karta.

Vad gör ni för att undvika att det här sker igen?

– Vi felanmäler det här och gör en intern avvikelse. Det måste synka med våra grejer, och i det här fallet gjorde det inte det, vilket inte alls är bra. Vi har faktiskt uppmanat personalen att åka ut och kolla i det här och andra nya områden så att man inte handlar på en plats man aldrig hört talas om i skarpt läge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!