Nyföretagare som brinner för familjehemsvård

Socionomerna Ingela Carlsson och Caroline Mozzi startade i våras ett företag som erbjuder socionomtjänster och hjälper kommuner att hitta familjehem.

Eskilstuna2016-09-21 10:33

– Vi kände att vi hade tillräckligt med samlad kompetens och erfarenhet av verksamhetsområdet för att driva eget. Vi ville stå på egna ben och göra det som vi tidigare hade gjort som anställda. Vi ville vidga våra vyer, säger Ingela Carlsson.

Efter ett halvårs verksamhet har företaget InCa Familjehem och Konsult ett flertal uppdragsgivare i Mälardalsområdet.

– Det går superbra. Vi har kunnat utveckla både konsultdelen och familjehemsdelen. Fortsätter det så här kommer vi kanske att behöva anställa personal, säger Ingela Carlsson.

Hon betonar samtidigt att det gäller att växa i lagom takt för att hålla kvar fokus på den personliga kontakten mellan InCa och uppdragsgivarna.

Målet är att utöka samarbetet med fler kommuner i regionen under det kommande året.

– Vi märker att vårt fokus på kvalitet och personlig omsorg gör skillnad. Vi är stolta över att kunna bidra med ett perspektiv som värnar om integritet och personlig kontakt, säger Caroline Mozzi.

Ingela Carlsson är utbildad vid Örebro Universitet och har tidigare arbetat på socialtjänsten i Eskilstuna och Arboga, samt på Humana i Västerås.

Även Caroline Mozzi är utbildad vid Örebro Universitet och har tidigare arbetat på socialtjänsten i Eskilstuna och på Humana. Med Sundbyholm i Eskilstuna som bas har de två kvinnorna i dag hela Mälardalsområdet som arbetsplats.

– Väldigt många som har en erfarenhet och har jobbat länge och kan sitt yrke söker sig till privata aktörer. Man jobbar som konsulter ungefär som läkare och sjuksköterskor har gjort under en längre tid.

Ingela Carlsson och Caroline Mozzi menar att de svarar på ett akut behov inom socialtjänsten som står inför en mängd utmaningar, såsom få tillgängliga familjehem i kombination med en stor mängd barn och unga som behöver ett nytt hem.

InCa har för närvarande ett tiotal familjehem i egen regi. Utöver det har företaget ett uppdrag för en kommun i Mälardalen. Uppdraget innebär att tillsammans med befintlig personal bygga upp en ny familjehemsenhet från grunden med rutiner och riktlinjer. InCa utbildar även kommunens personal i utredningsmetodik och fungerar som mentorer i familjehemsfrågor.

De två kompanjonerna representerar två olika generationer. Ingela, som är född 1958, och Caroline, född 1979, menar att de kompletterar varandra väl.

– Det är kanske inte självklart att starta ett eget företag när man börjar närma sig 60, men det är för mig en lagom utmaning där jag får en möjlighet att ta vara på min långa erfarenhet inom yrket. Därtill är det inspirerande att starta tillsammans med någon som delar intresset för socialt arbete och vi har redan märkt av ett stort intresse för vår typ av lösning, säger Ingela Carlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om