Entreprenörerna Rickard Åsbäcken och Christian Iwarsson har på sju år drivit upp företaget RTM Business Partner som i dag har cirka 45 anställda i Eskilstuna.
RTM säljer produkter och tjänster till företag, huvudsakligen via telefon. Bland uppdragsgivarna finns bland annat Bonnier, Studentnytta, Studieblocket och MTG.
Nu ska RTM starta ett nytt säljbolag tillsammans med Bonnier, som hittills varit en av RTM:s kunder. Det nya bolaget ska sälja Bonniers produkter och tjänster till andra företag. Det kan till exempel röra sig om prenumerationer och annonser till tidskrifterna Veckans Affärer, Resumé och Dagens Medicin.
Det nya företaget ska heta Bonnier Business Media Sales och kommer att ägas till 51 procent av Bonnier Business Media och 49 procent av RTM Business Partner.
– RTM Business Parter är ett fantastiskt bolag med väldigt skickliga medarbetare som jag ser fram emot att jobba tillsammans med. Vi är en långsiktig partner som ser stor potential i den här affären över lång tid, säger Mikael Nestius, vd Bonnier Business Media.
Det nya bolagets huvudkontor placeras i Västerås och portarna slås upp den första september. Från start följer tolv anställda med från RTM i Eskilstuna. Målet är att inom det närmsta året ha cirka 30 anställda i Västerås.
– Vi behåller våra kontorsytor här i Eskilstuna. Vi ska ju fylla upp dem för de tolv personer som går till Västerås. Det blir tolv arbetstillfällen nu till hösten, säger Rickard Åsbäcken, vd RTM Business Partner.
Han hoppas att affären även ska innebära expansion i Eskilstuna.
– Vi hoppas definitivt att det ska leda till fler arbetstillfällen även i Eskilstuna. Den publicitet och kvalitetssäkring som affären innebär i Eskilstuna bör ju också öka vårt anseende och vikt här i stan.
RTM kommer att fylla de tomma platserna i Eskilstuna genom att rekrytera via arbetsförmedlingen.
– Vi söker unga ambitiösa människor som vill framåt i livet. Vi erbjuder inte bara något kortsiktigt, utan helt klart en långsiktig säljkarriär. Jag tycker att samarbetet med Bonnier är ett tydligt bevis på det, säger Rickard Åsbäcken.