Under servicedeklarationen första rubrik ”Vi lovar att” framgår vad som ligger under kommunens åtagande. Under den andra rubriken – ”Tänk på att” – framgår vad den enskilde måste uppfylla för att kommunen ska kunna hålla sitt löfte. Där kan man exempelvis läsa att utlovade handläggningstider förutsätter korrekta ansökningshandlingar. I deklarationen framgår även vad den som är missnöjd med servicen kan göra.
Thure Morin, chef för vuxenförvaltningen, förklarar syftet med deklarationerna:
– Dels hjälper det våra brukare och deras anhöriga att få klara besked, dels bidrar de internt till att förtydliga vårt åtagande för alla medarbetare.
Ett 20-tal servicedeklarationer finns på kommunens webbplats och som trycksak i medborgarkontor, receptioner, bibliotek och de verksamheter de gäller för.
Deklarationer finns bland annat för vård och omsorg, utbildning, gång- och cykelvägar, bygglov samt överförmyndarens verksamhet.