Nytt verktyg ska ge tydligare besked om service

Service-deklarationer – det är kommunens nya verktyg för att Eskilstunaborna ska veta vilken service de kan vänta sig av de kommunala nämnderna.

Eskilstuna2009-11-20 20:46

Under servicedeklarationen första rubrik ”Vi lovar att” framgår vad som ligger under kommunens åtagande. Under den andra rubriken – ”Tänk på att” – framgår vad den enskilde måste uppfylla för att kommunen ska kunna hålla sitt löfte. Där kan man exempelvis läsa att utlovade handläggningstider förutsätter korrekta ansökningshandlingar. I deklarationen framgår även vad den som är missnöjd med servicen kan göra.

Thure Morin, chef för vuxenförvaltningen, förklarar syftet med deklarationerna:

– Dels hjälper det våra brukare och deras anhöriga att få klara besked, dels bidrar de internt till att förtydliga vårt åtagande för alla medarbetare.

Ett 20-tal servicedeklarationer finns på kommunens webbplats och som trycksak i medborgarkontor, receptioner, bibliotek och de verksamheter de gäller för.

Deklarationer finns bland annat för vård och omsorg, utbildning, gång- och cykelvägar, bygglov samt överförmyndarens verksamhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om