Den 15 oktober varje år börjar servicegatorna att gälla. I områdena Söder, Öster, Norr, Nyfors och Torshälla finns ett antal gator med parkeringsförbud vissa klockslag en specifik dag i veckan. Orsaken är att gatukontoret ska kunna utföra sitt arbete ostört under vinterhalvåret.
Parkeringsförbudet framgår på skyltar vid respektive gata men missas, eller ignoreras, av många bilister.
Första månaden som servicegatorna gällt har i år 316 böteslappar à 700 kronor utfärdats till felparkerarna. Ett område – och en specifik gata – sticker ut i statistiken.
– Det är tydligt att det ser likadant ut som tidigare år, säger Stefan Patana, arbetsledare för kommunens parkeringsövervakning.
Området där flest böter utfärdas är Norr. Parkeringssituationen har länge varit ansträngd här, delvis på grund av det stängda Munktellgaraget, men också för att allt fler bostäder byggs med begränsade möjligheter att hyra egen parkerings- eller garageplats.
Precis som förra året toppas listan överlägset av Västra Storgatan, där hittills 56 bilister blivit bötfällda under dagar då servicegata gällt. Tvåa är Eleonoragatan med 23 böter och trea är Gränsgatan med 15. Samtliga ligger på Norr intill Munktellområdet.
Stefan Patana menar att det inte är de boende som slarvar mest på servicegatorna.
– De brukar snabbt lära sig vilka dagar som gäller. Problemen är störst på gator där även personer som jobbar i området och besökare till både boende och verksamheter parkerar. Vi önskar att efterlevnaden vore bättre. Ibland kan vi bötfälla mer än en handfull bilar som står samtidigt på en servicegata – det är inte siffror vi vill se.
316 böter första månaden i år kan jämföras med 557 samma period förra året. Men det är inte så enkelt som att färre felparkerar. Det har främst att göra med personalsituationen bland kommunens parkeringsvakter.
– Flera av våra erfarna parkeringsvakter är just nu upptagna med att utbilda ny personal, så siffrorna är låga på grund av lägre övervakning.
En av de viktigaste funktionerna med servicegator är att snöröjarna ska komma fram. Än så länge har snösvängen varit sysslolös, men det betyder inte att servicegatorna är onödiga, menar Stefan Patana.
– Lövsopningen är jätteviktig för hur det ska fungera längre fram. Om löven spolas ner i dagvattenbrunnarna kommer inte smältvatten att kunna rinna undan, säger han.