Ökat intresse för skägg ger uppsving för barberare

När Diego Cabrera arbetade som vanlig frisör märke han att allt fler män efterfrågade traditionell rakning och skäggvård. Nu har han tillsammans med systern Marcela Eriksson startat en barbershop.

Eskilstuna2015-11-27 05:00

– Jag tror att det här kommer att blomma upp. I dag finns det kanske 300 barberare i Sverige. Om tre år tror jag att det kommer att finns 300 barberare bara i Sörmland, säger Diego Cabrera.

Under 1900-talet gjorde utvecklingen av rakblad och rakapparater att efterfrågan på barberartjänsterna minskade. Under 2000-talet tycks trenden dock ha vänt.

– Vi killar börjar bry oss mer om vårt utseende. Det är inte bara tjejerna som ska ta hand om sig själva. Vi killar har blivit lite mer fåfänga än vad vi har varit tidigare, säger Diego Cabrera.

Han har jobbat tio år som vanlig frisör på Tuna Park. Ibland utförde han traditionell rakning på sina kompisar.

– Där var det mest rakning på vänner. Bekanta som kom in och undrade om jag inte kunde prova att köra lite skägg med kniv.

Efter att ha gjort en marknadsundersökning som tydde på att det fanns ett större kundunderlag gjorde han tillsammans med systern Marcela Eriksson slag i sak och sålde frisörsalongen på Tuna Park.

För tre veckor sedan öppnade de en barbershop som bland annat erbjuder traditionell rakning med lödder, rakkniv, olja och varma handdukar.

– Det är någonting som kommer tillbaka. Vill man vara med i utvecklingen måste man följa med på något sätt. Det här är någonting lite extra utöver det man har hållit på med förut, säger Diego.

Salongen, som ligger på Brottstavägen, är inredd i 50-talsstil. Diego Cabrera har sökt land och rike runt efter tidstrogna inventarier.

Han har bland annat fått tag på en gammal köpmannadisk med glasmonter. Golvet är rutigt i svart-vitt. Framför allt finns här två barberarstolar som är tillverkade på Nikefabriken i Eskilstuna för 30 år sedan. Diego Cabrera fick köpa dem av en pensionerad barberare i Mölndal som använt dem i sin salong.

– Det här är en riktig retrosalong. Hela konceptet går ut på att om du går in i salongen ska det kännas som att du färdas tillbaka i tiden. Här får du dessutom harmoni till skillnad mot i Tuna Park där det ständigt var liv och rörelse.

Diegeo Cabrera har gått kurser för att lära sig bli barberare. Han säger att salongen har både äldre och yngre kunder.

– Vi har haft fullt med folk. Det är många äldre som har velat ha en barbershop. Det här försvann ju för en herrans massa år sedan.

– Det finns de som kommer in och vill raka bort hela skägget. Sedan finns det de som vill lägga konturen på ett skägg. De har ett skägg som de tycker är snyggt, men vill få bort kanter där det har börjat växa oregelbundet.

Diego tror att Mustaschkampen har bidragit till det ökade intresset.

– Ska man ha mustasch vill man kanske göra mustaschen snygg. Det är svårt att forma mustaschen själv om man inte vet vad man ska göra. Då underlättar det om man kan gå till en barberare som kan fixa det.

Diego planerar även att skapa en Herrklubb med träffar där han ger tips och råd om hur man själv kan ta hand om sitt skägg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om