Ombyggnad av 53:an skjuts upp – finansiering saknas

Den planerade ombyggnaden av Malmköpingsvägen mellan Viptorp och Stenkvistarondellen skjuts upp minst ett år.

Annika Nordman och Börje Eriksson, som bor i ett hus vid Lilla Nyby tillsammans med hunden Ludde, har väntat länge på att den hårt trafikerade Malmköpingsvägen ska byggas om.

Annika Nordman och Börje Eriksson, som bor i ett hus vid Lilla Nyby tillsammans med hunden Ludde, har väntat länge på att den hårt trafikerade Malmköpingsvägen ska byggas om.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-02-22 06:06

Den södra infarten till Eskilstuna på väg 53 – från Stenkvistarondellen till Viptorp – ska få en delvis ny sträckning. Syftet är att öka framkomligheten och inte minst förbättra trafiksäkerheten för de boende längs vägen.

Att något behöver göras åt den olycksbelastade vägen tycks alla inblandade parter vara överens om; Trafikverket, Eskilstuna kommun och inte minst de boende. På vägen passerar i genomsnitt 6 000 fordon varje dygn varav 7,5 procent utgörs av tung trafik. 

undefined
Med den tänkta nya vägsträckningen skulle de boende längs Malmköpingsvägen slippa all tung trafik.

I den färdiga samrådshandling som togs fram under 2019 föreslås en ny vägdragning för 2,6 kilometer av den totalt 4 kilometer långa sträckan som vägplanen omfattar. Den nya vägsträckningen öster om den befintliga vägen gör att genomfartstrafiken leds förbi större delen av bebyggelsen. Detta skulle enligt Trafikverket innebära en radikal förbättring av boendemiljön. I förslaget ingår även en ny cirkulationsplats vid Viptorp samt en ny gång- och cykelbana.

undefined
Så här är det tänkt att den nya vägsträckningen ska bli.

Arbetet med att ta fram en ny vägplan har pågått i många år och enligt tidigare prognoser skulle en byggstart kunna ske 2022. Men så blir det inte. Förmodligen inte ens 2023. Projektet har visat sig bli dyrare än vad de ursprungliga kalkylerna visade och nu räknar man med att byggstarten skjuts upp minst ett år.

– Det går lite trögt nu eftersom vi inte har tillräcklig finansiering i projektet, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.

I den gällande länstransportplanen finns en avsiktsförklaring om finansiering där kostnadskalkylen ligger på 69 miljoner kronor. I samrådshandlingen från 2019 beräknades totalkostnaden till cirka 100 miljoner kronor. Sedan dess har prislappen plussats på med ytterligare cirka 20 miljoner.

– De prognosticerade kostnaderna för projektet är högre än den finansiering som finns tillgänglig, konstaterar Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket.

En förklaring till att projektet blivit dyrare är att man från början trodde att det skulle räcka med mindre åtgärder för att nå de mål som satts upp. Nu väntar de inblandade tjänstemännen på Trafikverket på nya direktiv från Region Sörmland där frågan om vilka vägbyggen som ska prioriteras i länet ytterst avgörs av politikerna i regionfullmäktige.

 Hur det blir med den aktuella sträckan på väg 53 avgörs först när den nya länstransportplanen för år 2022 och framåt ska fastställas. Och en fördyring av ett projekt riskerar att andra viktiga vägsatsningar i länet trängs undan.

– Finansieringen av bygget vid Eskilstunas södra infart kommer att vara föremål för diskussioner och det kommer att bli en intressant prövning i processen med politikerna, säger Fredrik Högberg, strateg på Region Sörmlands enhet för infrastruktur och projektledare i arbetet med att ta fram en ny länstransportplan.

Enligt honom fick regionen information om projektets fördyring i ett sent skede.

– Det blev ju enormt mycket dyrare, nästan en fördubbling jämfört med den ursprungliga budgeten. Sedan vi fick kännedom om det har vi kunnat banta ner kostnaderna till 116 miljoner. Men frågan är hur mycket mer man kan banta projektet utan att äventyra målen, säger han.

De ändringar som måste göras för att få ner kostnaderna är – oavsett hur omfattande de är – tillräckliga för att ytterligare en tidsödande samrådsrunda måste göras.

– Teoretiskt sätt kan en byggstart komma i gång under 2024 men det beror som sagt på hur budgeten ser ut, säger Fredrik Högberg.

De boende längs vägen som tidningen träffat är besvikna över beskedet att ombyggnadsplanerna skjuts upp.

undefined
Annika Nordman och Börje Eriksson, som bor i ett hus vid Lilla Nyby tillsammans med hunden Ludde, har väntat länge på att den hårt trafikerade Malmköpingsvägen ska byggas om.

– Det är väldigt trist. Vi bor ju en bit bort från vägen och störs inte så mycket av bullret. Man har väl vant sig också. Det är värre för de som bor precis invid vägen. Men det är väldigt mycket tung trafik där och det är läskigt när man ska göra en vänstersväng för att komma in på vägen till vårt hus, säger Annika Nordman som bott i området sedan 2012 tillsammans med maken Börje Eriksson.

I huset intill bor Daniel Kulin med sin familj.

undefined
Daniel Kulin hade gärna sett att vägbygget kommit igång snabbt och beklagar att det nu skjuts upp. "Det är livsfarligt att cykla på Malmköpingsvägen", säger han.

– Jag har bott här i ett år bara och när jag fick höra att de skulle flytta vägen tyckte jag det var ett supercoolt initiativ. Det är bra för oss som bor här och jag tror dessutom att det är bra med den typen av offentliga investeringar i dessa tider. Så det är verkligen tråkigt att det skjuts upp. Vi har bara en bil i hushållet och måste därför använda cyklar. Men det är fullständigt livsfarligt att cykla på Malmköpingsvägen, säger han. 

Beslut om vägbyggen

Vilka satsningar som ska göras i det statliga vägnätet i Sörmland fastställs i den länstransportplan som politikerna i regionfullmäktige beslutar om. Hur mycket pengar som tilldelas regionen beslutas av regeringen. Trafikverket utför och bekostar sedan de åtgärder som politikerna beslutat om.

Karta: Malmköpingsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!