Tvisten mellan Tommy Sunvisson och Taxi Västerås har under vintern varit en följetong i tidningen VLT i Västerås.
Tommy Sunvisson var tidigare den största åkaren i Taxi Västerås. I höstas bröt dock Taxi Västerås avtalet. Parterna ligger sedan dess i tvist och har ekonomiska krav på varandra.
– Taxi Västerås tog våra pengar helt enkelt, säger Tommy Sunvisson.
Anders Gerdtman, vd för Taxi Västerås, menar att bolaget inte har gjort något fel.
– Vi har motkrav på likvärdiga siffror, säger han.
En konsekvens av tvisten har varit att cirka 40 taxichaufförer i Västerås blev utan lön under en tremånadersperiod. När novemberlönen uteblev rasade Anna Ryding, ombudsman på Transport, i VLT.
– Om det nu saknas pengar i Sunvissons båda bolag borde han ta sitt arbetsgivaransvar och begära bolagen i konkurs. På det viset skulle den statliga lönegarantin träda in och våra medlemmar få sina pengar före jul, sa hon till tidningen.
Tommy Sunvisson säger i dag att processen drog ut på tiden eftersom han ville stämma Taxi Västerås.
– Om vi sätter bolaget i konkurs kan inte vi stämma Taxi Västerås. Det var ett dilemma.
Han säger att han valde att behålla de anställda.
– Annars hade jag sagt upp dem och lagt ner alltihopa, men det ville jag inte. Jag ville ta mitt ansvar gentemot de anställda chaufförerna. Att vi skulle få in våra pengar och att det skulle rulla igång igen.
Anna Ryding på Transport berättar i dag att perioden utan lön blev jobbig för många taxichaufförer.
– De har inte kunnat betala sina räkningar och knappast kunnat ha någon trevlig jul.
Anna Ryding menar att Tommy Sunvisson har brustit grovt i sitt arbetsgivaransvar.
– I det här fallet väljer han ju till och med att lämna personalen i Sverige och åka till Kanarieöarna och fira jul och nyår.
Hur ser du på det?
– Jag tycker det är för bedrövligt. Jag har aldrig varit med om något liknande under mina sexton år som ombudsman, säger Anna Ryding.
Tommy Sunvisson tycker inte att det var fel att åka utomlands.
– Jag bor ju på olika ställen. Jag är ju pensionär. Jag sköter jobbet från alla möjliga ställen. Det är inget konstigt, säger han.
I år har tre av Sunvissons bolag försatts i konkurs och det har blivit möjligt för chaufförerna att få ersättning från den statliga lönegarantin.
Nu planerar Sunvisson att starta taxiverksamhet i Eskilstuna. Enligt en platsannons, där man söker taxiförare, ska taxitrafik startas med bilar som kommer att ingå i Taxi kurir.
Hur många bilar kommer ni att ha?
– Det är två stycken, säger Tommy Sunvisson.
När kommer ni att komma igång?
– Det är inom kort. Det är i alla fall inom ett par veckor.
Vad talar för att det ska funka bättre i Eskilstuna?
– Jag litar mer på Taxi kurir. Jag har i alla fall fått det intrycket genom många möten med dem att de inte kommer att stjäla pengar från oss.
Tommy Sunvisson är politiskt aktiv som socialdemokrat i Skinnskatteberg där han är ordförande i arbetarekommunen och ledamot i kommunfullmäktige.
Hur ser du som socialdemokrat på att facket har kritiserat dig för att inte ta ditt arbetsgivaransvar?
– Det gör jag i allra högsta grad. Jag tycker inte att skattebetalarna ska betala lön åt taxiåkare, alltså de anställda. Så är det ju nu, att det är garantipengar. Hade jag fått som jag velat då hade jag sett till så att jag hade kunnat driva in de här pengarna som är mina och betala chaufförerna de pengarna i lön.