Kravlista klar på nya järnvägssatsningar

Järnvägsnätet runt Eskilstuna är nära att slå i kapacitetstaket. För att tågtrafiken ska fortsätta utvecklas har Trafikverket tillsammans med kommunen och regionen inlett ett samarbete och tagit fram en lista på de viktigaste satsningarna.

Trafikverket, Eskilstuna kommun och region Sörmland är överens om vad som krävs för att utveckla tågtrafiken i och runt Eskilstuna. Hit hör byggandet av ett resecentrum vid stationen.

Trafikverket, Eskilstuna kommun och region Sörmland är överens om vad som krävs för att utveckla tågtrafiken i och runt Eskilstuna. Hit hör byggandet av ett resecentrum vid stationen.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2023-11-29 19:11

Både person- och godstrafiken har ökat kraftigt de senaste åren och Eskilstuna betraktas som ett viktigt nav i järnvägssystemet. Men det finns en uppenbar baksida i form av enkelspår i alla riktningar, något som skapar begränsningar i trafiken och riskerar att hämma framtida utveckling och tillväxt. 

Tågsträckan väster om Folkesta hör till landets mest trafikerade enkelspår. Till höger syns stickspåren från kombiterminalen.
Tågsträckan väster om Folkesta hör till landets mest trafikerade enkelspår. Till höger syns stickspåren från kombiterminalen.

För att komma till rätta med bristerna har Trafikverkets regionala avdelning öst tecknat en avsiktsförklaring tillsammans med Region Sörmland och Eskilstuna kommun där man listat de mest prioriterade åtgärderna.

– Vi börjar få en infarktisk situation runt Eskilstuna och vi ser att det finns stora problem redan i dag. Det påverkar inte bara oss lokalt, det handlar om den regionala såväl som den nationella infrastrukturen, säger kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S).

Jimmy Jansson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna.
Jimmy Jansson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna.

Så här ser "önskelistan" ut:

  • Dubbelspår Folkesta – Rekarne
  • Utveckling av Eskilstuna resecentrum
  • Tillbyggnad av kombiterminal med en eventuell flytt av bangård till Gunnarskäl
  • Dubbelspår Eskilstuna – Kjula

I väntan på att de listade objekten blir verklighet föreslås förbättringar i form av trimningsåtgärder. Det handlar om förlängd mötessträcka vid Rekarne samt olika förbättringar vid centralstationen.

Skiss över det befintliga järnvägsnätet i Eskilstuna.
Skiss över det befintliga järnvägsnätet i Eskilstuna.

Enligt Jansson är kravet på dubbelspår mellan Folkesta och Rekarne den viktigaste punkten.

– Det är ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår och väldigt sårbart. Minsta händelse gör att det blir totalstopp i trafiken. Här är det absolut nödvändigt att staten gör investeringar, det är extremt viktigt och det borde ha gjorts tidigare. Och det hade naturligtvis varit en dröm om hela Svealandsbanan hade haft dubbelspår. Men som det ser ut nu måste man prioritera. Förutom mellan Folkesta och Rekarne är sträckan mellan Eskilstuna-Kjula en del av banan där dubbla spår skulle minska risken för störningar avsevärt.

Planerna på att bygga ett nytt resecentrum vid centralstationen skulle innefatta ett nytt spår.

Trafikverket, Eskilstuna kommun och region Sörmland är överens om vad som krävs för att utveckla tågtrafiken i och runt Eskilstuna. Hit hör byggandet av ett resecentrum vid stationen.
Trafikverket, Eskilstuna kommun och region Sörmland är överens om vad som krävs för att utveckla tågtrafiken i och runt Eskilstuna. Hit hör byggandet av ett resecentrum vid stationen.

– Det skulle behövas för att få upp kapaciteten, både vid stationen men även ute på rangerområdet. Men det är en komplex fråga på många sätt. När det gäller kombiterminalen i Folkesta slår vi snart i taket och därför behöver vi bygga ut vid Gunnarskäl. Det skulle sannolikt kräva en paketlösning med en ombyggnad av E20. Jag är väldigt glad att vi har en samsyn i den frågan och det skulle ge enorma vinster om vi går i mål med det. 

Tågtransporterna till och från Eskilstuna har ökat kraftigt de senaste åren vilket fått till följd att kapaciten för utökad trafik snart nått taket. Nu har Trafikverket, regionen och kommunen listat vad som krävs för att tågtrafiken ska kunna fortsätta utvecklas.
Tågtransporterna till och från Eskilstuna har ökat kraftigt de senaste åren vilket fått till följd att kapaciten för utökad trafik snart nått taket. Nu har Trafikverket, regionen och kommunen listat vad som krävs för att tågtrafiken ska kunna fortsätta utvecklas.

Att Trafikverket delar kommunens syn på behoven är viktigt men ger ingen garanti för att satsningarna blir av. Långsiktiga beslut om kostnadskrävande investeringar på järnvägsnätet fattas ytterst av riksdag och regering i den nationella planen för infrastruktur (se faktaruta).

Hur sannolikt är det att de åtgärder ni listat blir av?

– De måste bli av, frågan är när och i vilket tempo. Att bygga dubbelspår mellan Folkesta och Rekarne är redan utrett och klart, det är bara att sätta spaden i backen. 

Vad händer om satsningarna uteblir?

– Det skapar problem eftersom det försvårar för nya företagsetableringar vilket innebär att färre nya jobb skapas. Jag hoppas verkligen att regeringen inser behovet av att öka insatserna och skjuter till pengar. Annars hamnar vi i ett kritiskt läge, säger Jimmy Jansson.

Så styrs satsningarna

Statens planering av transportinfrastruktur styrs genom långsiktiga nationella planer som beslutas av regeringen. Planerna är 12-åriga och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod. Den nu gällande nationella planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022. Trafikverkets inriktningsunderlag ska ligga till grund för regeringens infrastrukturproposition för perioden 2026–2037.

Källa: Regeringskansliet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!