Open infra grävde av vattenledning – undvek kundkontakt

I samband med Open Infras fiberinstallation på en villatomt i Torshälla grävde bolaget på fel plats och högg hål på vattenledningen. I fyra månader har bolaget nonchalerat fastighetsägarens kontaktförsök.

Vattenledningen till sommarvattnet skadades och en bärbuske flyttades i samband med Open Infras "hänsynsfulla" grävning.

Vattenledningen till sommarvattnet skadades och en bärbuske flyttades i samband med Open Infras "hänsynsfulla" grävning.

Foto: Privat/Open Infras hemsida

Eskilstuna2021-01-13 19:53

I augusti bestämde sig familjen Larsson i Torshälla för att byta den befintliga ADSL-uppkopplingen mot fiber.  

Av kommunen fick de veta att Eskilstuna stadsnät inte var ett alternativ i deras område, men att en privat aktör, Open Infra, dragit fram fiber till deras tomtgräns.

– Jag ringde Open Infra och allt gick väldigt smidigt. De skickade ut en gubbe och vi kom överens om var på tomten fibern skulle gå, och min man fick signera ett avtal på en Ipad, berättar fru Larsson, som så långt var mycket nöjd med hanteringen.

I mitten av september kom ett arbetslag med hackor och spadar för att gräva längs en med sprejfärg markerad linje på gräsmattan, mot huset.

– När jag tittade ut lite senare såg jag att de även hade grävt längs hela kortsidan i trädgården. Det var inget vi hade godkänt. Det var då problemen började, säger fastighetsägaren.

undefined
Skadan på vattenledningen upptåcktes av familjen.

Förutom att Open Infras alternativa grävning medförde att man på eget initiativ bytte plats på en bärbuske kunde man konstatera ett allvarligare problem, nämligen ett hål på den då avstängda ledningen till sommarvattnet. Än värre var att fibern korsade fastighetens avloppsservis.

– Sedan dess har vi försökt få kontakt med Open Infra för fiberledningen måste bort. Vi har skickat mejl och skrivit brev med bilder och beskrivning av vad som är fel. Men vi får inga svar, säger hon.

Paret Larsson har förståelse för att det kan ske misstag.

– Alla kan göra fel men Open Infra tycks inte bry sig. I fyra månader har vi krävt att de ska ta bort den fiber som ligger fel, och att vi vill vara med när de gräver för att se om vattenledningen är skadad på fler ställen, säger paret.

I dag har fastigheten fiberanslutning men paret Larsson har valt att inte använda den. De fakturor som Open Infra har skickat har man bestridit efter samråd med kommunens konsumentvägledare.

– Vi vill göra rätt för oss men vi tänker inte använda deras fiber eller betala innan de har gjort rätt för sig. 

undefined
Open Infra informerar sina kunder om att grävning är en förutsättning för att kunna få fiber och att grävningen sker hänsynsfullt.

Några timmar efter att Eskilstuna-Kuriren vid lunchtid på onsdagen bad Open Infra om en kommentar hörde bolaget av sig till paret Larsson, och vädjade därefter till tidningen att inte publicera den här artikeln. Detta eftersom man kommit överens med kunden om att presentera en lösning före klockan 16 på torsdag.

Ytterligare någon timme senare blev Larssons uppringda igen. Då uppgav Open Infra att man skulle återkomma i mars eller så fort vädret tillåter, för att ta bort de felaktigt placerade kablarna och inspektera vattenledningen.
Open Infras kommunikationschef Anya Ahlenberg skriver i ett mejl till tidningen att bolaget utreder ärendet tillsammans kund och gräventreprenör. 

– Vi kommer eventuellt att be kunden att upprätta en skadeanmälan om sådan inte är gjord. Kundens fakturor är pausade tills det hela är utträtt. Vi kan bara beklaga att vi inte återkopplat tidigare och vi undersöker varför det har skett, säger hon.

I måndags berättade vi om ett äldre par som i helgen fick gräsmattan uppgrävd mot deras vilja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!