Hösten 2019 hoppade advokaten Bengt Qvigstad på erbjudandet om att dra in fiber till villan i Odlaren.
– Det passade bra då jag i samma veva flyttade hem kontoret och en stor anledning till att vi ville ha in en fast lina var att det skulle vara så driftsäkert.
Med några få avbrott funkade den nya uppkopplingen riktigt tillfredsställande – det första året. Våren 2021 blev det sämre.
– Då fick vi först ett avbrott som varade i fem veckor. En av våra grannar blev av med sin uppkoppling under tio sommarveckor. Det är för dåligt och alldeles för lång tid att vara utan tjänsten vi betalat för.
Veckan innan jul var det dags igen och när tidningen hälsar på har fiberavbrottet snart gått in på sin sjätte vecka.
– Jo, jag har både ringt och skrivit till Open infra vid upprepade tillfällen sedan dess. De är inte lätta att få tag på och när de väl svarar så har de inget vettigt att säga.
För några veckor sedan kom dock en av bolagets tekniker ut och kunde efter en snabb kontroll meddela att fibern inte fungerade.
– Bolaget säger att fibern har frusit av i kylan och det tyder enbart på att de gjorde ett dåligt jobb när de grävde ner kabeln. Det är nästan skrattretande att man kan bete sig på det viset – och sedan ducka för allt ansvar, säger Bengt Qvigstad.
– Vår granne, som också har Open infra, har varit av med sin uppkoppling dubbelt så länge som vi. De tog hit en oberoende installatör som konstaterade att varken grävningen eller installationen var fackmannamässigt utförd.
Tack vare ett mobilt bredband och ett abonnemang med obegränsad surf kan Bengt Qvigstad hålla hemmakontoret igång.
– Ja det har funkat hela tiden – även efter det att jag betalade 20 000 kronor till Open infra för att få fiber in i huset.
Tidningen har sökt Open infras press- och kommunikationschef Anya Alenberg för att kommentera det långa avbrottet för de berörda kunderna i Odlaren.
I ett tidigare svar till Bengt Qvigstad skriver de "Vi förstår er frustration och vi har kontaktat de som har hand om arbetet. Vi får be er att avvakta".
– Mina två senaste mejl har de inte ens svarat på. Ett företag med så många kunder borde vara tillgängliga dygnet runt. Deras beteende är uselt, säger Bengt Qvigstad.