Sedan strax innan 11.30 på måndagen började driftstörningen påverka Open infras kunder i Eskilstuna. Detta innebar att bredbands-, tv- och telefonitjänster blev otillgängliga för kunderna som bor i postnummerområdena 632 26, 632 27, 632 28, 632 30 och 632 46.
Anders Lövgren i Myrtorp är en av de cirka 200 berörda kunderna. Han satt mitt i ett möte när uppkopplingen bröts.
– Jag jobbar fackligt inom Lärarförbundet och helt plötsligt kunde jag inte prata med mina kollegor längre. Mitt jobb är just att vara tillgänglig, via dator och telefon, för mina medlemmar, säger han.
Anders fick sina arbetsrutiner i den mån han kunde.
– Telefonen har sina begränsningar. Det är inte jättelätt att komma åt alla program och funktioner. Sen betalar jag ju även för prenumerationstjänster jag inte kommer åt, säger han och tillägger:
– Det är främst obehaget med en dålig arbetsmiljö som jag har problem med.
Det är inte första gången internet ligger nere hos Anders och han är kritisk till företagets kundbemötande.
– Open infra är det sämsta bolag som jag någonsin haft kontakt med. För något år sedan kom de hem till mig för att utföra en felsökning. Trots att felet låg i ett skåp ute på gatan så debiterades jag med en hembesöksavgift, säger han.
Under tisdagsmorgonen meddelade Open infra att felet lokaliserats mellan två olika noder.
– Vi jobbar på att det ska komma igång så snabbt som möjligt eftersom många arbetar hemifrån i dessa dagar. Jag kan inte ge en exakt prognos men vi siktar på innan lunch, sa Anya Alenberg, kommunikationschef på Open infra.
Open infra är en kommunikationsoperatör som tillhandahåller neutrala och öppna stadsnät på över 50 orter i Sverige. Företaget är sedan 2020 en sammanslagning av tidigare Stadsnätsbolaget, Öppna stadsnät och Svensk Infrastruktur.
Vid halv fem på tisdagseftermiddagen meddelade Open infra att driftstörningen för berörda kunder i Eskilstuna var avhjälpt.
– Det är dock en temporär lösning med anledning av tjäle i marken som kräver större maskiner, skriver de på sin hemsida.
När Anders Lövgren strax därefter försöker starta om sin box får han inte någon uppkoppling.
– En lampa till lyser, men mer än så är det inte. Jag har även kollat med min it-leverantör och de meddelar att man måste dra ur kontakten ur fiberoxen i minst 20 minuter innan man testar igen.