Bälgvikenbor oroliga för nedgrävda föroreningar

Fyllnadsmassor från batteriskandalbolaget LMAG ligger sedan i höstas i en grusväg utanför Eskilstuna.

Tom Arvidsson och Kim Dagerud, boende i Bälgviken, är missnöjda med kommunens hantering av klagomålet och avser att överklaga kommunens beslut.

Tom Arvidsson och Kim Dagerud, boende i Bälgviken, är missnöjda med kommunens hantering av klagomålet och avser att överklaga kommunens beslut.

Foto: Privat

Eskilstuna2020-05-11 05:29

En infart och en grusväg mellan Bälgvikenvägen och företaget Arctic roads bergtäkt i Bälgviken har huvudrollen i ett ärende som väckt starka känslor.

Historien är omgärdad av ett flertal frågetecken men det finns vissa fakta. Som att vägen i höstas förstärktes med 1 200 ton fyllnadsmassor från företaget LMAG, bolaget som förekommer i den omskrivna Batteriskandalen.

Ingen motsätter sig heller beskrivningen att massorna som LMAG levererade är förorenade. Halterna av nickel är förhöjda och halterna av polycykliska aromatiska kolväten (PAH) är mer än dubbelt så höga som Naturvårdsverkets riktvärden för känslig markanvändning. På en plats med såna föroreningshalter är det exempelvis inte tillåtet att bygga en bostad, skola eller förskola. Att få i sig, eller att äta växter som odlats i sådan jord, är förenat med risker för människors hälsa, anser samma myndighet.

undefined
Den förstärkta och breddade vägen som leder till bergtäkten innehåller förorenade massor.

Sen blir det krångligare.

Arctic road hävdar att man inte kände till att massorna från LMAG var förorenade. Bolagets vd David Engrund, tillika ägare av den 1 400 hektar stora, fastigheten i Bälgviken där bland annat vägen, bergtäkten och Lundby säteri ingår, säger att man fick ta del av dokumentation som visade att massorna var rena. När polisutredningen mot miljöbrottsmisstänkta LMAG var ett faktum gjorde fastighetsägaren nya provtagningar, i totalt tre provgropar. Provsvaren visade att dokumentationen var falsk.

Vad massorna består av är inte klarlagt. Boende i Bälgviken är, med tanke på LMAG:s historik, oroliga för att det kan vara nedmalda batterier som blandats ut med andra fyllnadsmassor. Enligt miljökontoret, och uppgifter i förundersökningen mot LMAG, kan det vara bottenmaterial från muddringsarbetet vid Slussen i Stockholm.

En växande grupp bybor i Bälgviken vill att Eskilstuna kommun ska utreda saken grundligt och säkerställa att föroreningarna inte sprider sig till den närliggande sjön, som ett 100-tal hushåll tar sitt dricksvatten från.

– Vi vill att de förorenade fyllnadsmassorna byts ut, säger Kim Dagerud, talesperson för gruppen.

undefined
Miljö- och räddningstjänstnämnden anser att det vore oskäligt att tvinga verksamhetsutövaren Arctic Road att behöva byta ut de förorenade fyllnadsmassorna.

I veckan meddelande dock miljö- och räddningstjänstnämnden att ärendet kring de boendes klagomål avslutas utan krav på åtgärder.

Trots att provtagningarna varit begränsade till tre provgropar, och enbart skett på Arctic roads initiativ, anser nämnden att lugnande slutsatser kan dras. Som att risken för att föroreningarna ska påverka yt- och grundvatten negativt "är osannolik". Och eftersom verksamhetsutövaren själv uppgett att det inte finns några tecken på förekomst av batterirester anser nämnden att det vore "oskäligt" att ställa krav på att vägen grävs upp.

Kjell Westermark, vice ordförande i Naturskyddsföreningen i Eskilstuna, är förvånad över kommunens agerande.

– Det är märkligt att nämnden försvarar verksamhetsutövaren så ihärdigt. Att det handlar om ett miljöbrott råder det inget tvivel om. 

Han vill se fler provtagningar.
– Att tycka en massa om hur något påverkar, eller inte påverkar, omgivningen bör följas upp med ett provtagningsprogram som bevisar att verksamhetsutövaren har gjort rätt. Ett sånt prov bör också följas upp med ett utlakningsprov där man ser vad som lakar ut och hur snabbt det går.

Fastighetsägaren David Engrund vill inte kommentera saken närmare utan hänvisar till kommunens utredning av klagomålet.

– Jag litar på att kommunen har kunskap om hur det här ska hanteras. Jag vill inte spekulera eller gissa om sånt jag inte vet.

Detta har hänt

I november 2019 levererade LMAG 1200 ton fyllnadsmassor till fastigheten Husby-Lundby i Bälgviken, söder om Hållsta. Massorna som visat sig var förorenade användes för att förbättra en väg. Enligt polisen kan materialet bestå av förorenade muddermassor från arbetet vid Slussen i Stockholm. Något tillstånd att lägga sådant material i Bälgviken finns inte.

Karta: Bälgviken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!