Oro för gängen på Årbys anpassade grundskola

Föräldrar, skolledning och personal känner oro för att eleverna på Årbys anpassade grundskola ska utnyttjas av kriminella. Ökad bemanning och bättre tillsyn av eleverna är några av åtgärderna som tagits till för att öka tryggheten på skolan.

Närheten till Årby skapar otrygghet på Årbyskolan.

Närheten till Årby skapar otrygghet på Årbyskolan.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2023-10-03 07:32

– Jag vill poängtera att det inte har med skolan i sig att göra, säger rektor Jeanette Schjött när hon visar runt inne i korridoren på Årbyskolans anpassade grundskola mot ämnen, och fortsätter.

– När vi följer upp eleverna upplever de sig trygga här med både personalen och lokalerna.

Vad är det då som är markant lägre när det gäller tryggheten på skolan?

– Det är oron kopplat till området som skolan ligger i. Det är en fråga som kommit upp på föräldramöten och under utvecklingssamtal, där vissa vårdnadshavare känner oro över att eleverna ska gå ensamma till och från skolan.

Av 32 skjutningar i lokalpolisområde Eskilstuna och Strängnäs förra året skedde elva i stadsdelen Årby. Otryggheten påverkar alla, inte minst barn och ungdomar.

I förra veckan rapporterade SVT Sörmland om en stor elevflykt från Årbyskolan. Under sommaren har skolan tappat 50 elever, jämfört med vanligtvis cirka 20.

undefined
Jeanette Schjött, rektor på anpassade grundskolan i Årby.

Också den anpassade skolan, som tidigare kallades för särskolan, påverkas av oroligheterna i stadsdelen. När det var som värst förra året slutade verksamheten att besöka lekparker i området, berättar Schjött.

– Vi bestämde oss för att inte gå över till Årbysidan. Det gällde under hela förra läsåret. Nu rör vi oss i området igen. Men det är med mycket personal. I en grupp med sex till åtta barn följer alltid tre vuxna med.

Märker barnen av oroligheterna?

 – Det är klart eleverna märker av när vi säger att vi inte ska gå till vissa platser. Sedan bor vissa av våra elever i Årby. Någon har varit ute och lekt där någon blivit skjuten förra hösten och någon har sett saker från balkongen.

undefined
”När vi följer upp eleverna upplever de sig trygga här med både personalen och lokalerna”, säger Jeanette Schjött.

Problemen med upplevd otrygghet lyfts i kommunens senaste delårsrapport för grundskolan. Enligt en trygghetsundersökning som genomförts upplever eleverna på Årbyskolans anpassade grundskola "en markant lägre känsla av trygghet än de andra enheterna". Kommunen skriver vidare i rapporten om hur skolledning, lärare och föräldrar upplever en oro för riskerna att eleverna ska komma i kontakt med och utnyttjas av kriminella.

Enligt Schjött grundar sig inte oron i någon särskild konkret händelse.

– Men forskning visar tydligt att unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning kan vara mer lättpåverkade och missledas. Det är ibland tyvärr svårt för våra elever att hitta vänner. Särskilt när du har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning och kanske inte fullt ut identifierar dig med dina klasskompisar. Samtidigt har tonåringarna i grundskolan inte alltid tålamodet att låta våra elever vara med. Kan du då få en roll eller funktion genom att utföra något åt någon annan så kan du plötsligt få en tillhörighet.

undefined
I den senaste delårsrapporten för grundskolan lyfter kommunen upp problemet med otrygghet på Årby anpassade grundskola.

Placeringen intill Årby har medfört flera extra försiktighetsåtgärder. Skolan är numera alltid dubbelt bemannad vid öppning och stängning och skolpersonalen har börjat möta upp elever på vägen till och från skoldagen.

Att öka säkerhetsarbetet har varit en självklarhet, menar Lisa Edholm, avdelningschef för den anpassade grundskolan i Eskilstuna kommun.

– Våra anpassade verksamheter finns på två platser i staden och eleverna är förvisade till någon av dem. Då är det väldigt viktigt att skolorna ligger i områden där de här barnen, som är våra allra sköraste, också skyddas i största möjliga utsträckning. Vi har en fantastisk verksamhet på Årbyskolan och vår bild är att det är en god grundtrygghet på skolan. Men att verka i ett område där det har varit så mycket oroligheter gör att vi behöver problematisera kring situationen. Till exempel behöver vi vara extra lyhörda för signaler från oroliga vårdnadshavare.

undefined
Lisa Edholm, avdelningschef för anpassade grundskolan i Eskilstuna kommun.

Hur ser du på situationen i Årby framöver?

– Säkerhetsläget i Årby är väl oförändrat, även om otryggheten i dag även flyttat ut till andra delar av stan. Men när vi tittar framåt ska den anpassade skolan i Eskilstuna byggas om och då kommer den med största sannolikhet inte längre ligga i Årby. Sedan har det inte främst med trygghetsfrågan att göra, utan en rad andra faktorer spelar roll när kommunen väljer en ny plats för verksamheten.

Men indirekt kan problemen lösas i och med en skolflytt?

– Problematiken att barn med funktionsnedsättning lättare utnyttjas kommer så klart finnas kvar. Men den omedelbara otryggheten av att ligga i ett område med så mycket våld försvinner och vi kommer ge bättre förutsättningar för den här gruppen elever om skolan placeras någon annanstans än i Årby.

Särskolan bytte namn

Den 2 juli bytte särskolan namn. Det som tidigare kallades grundsärskolan heter i dag anpassad grundskola och gymnasiesärskolan har bytt namn till anpassade gymnasieskolan.

Begreppet träningsskola inom särskolan har också försvunnit, nu läser eleverna antingen anpassad grundskola mot ämnen, eller, om de är på en lägre funktionsnivå, mot ämnesområden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!