Frågar man Mats Hällnäs som är avdelningschef på Eskilstuna kommuns gatuavdelning så ser han en marginell ökning av antalet olyckor i Eskilstuna innerstad. I alla fall om man mäter över de senaste fyra, fem åren.
— Men den är väldigt svår att dra några slutsatser av. Vi blir fler och fler invånare, det kan givetvis vara en förklaring till ökningen.
Tittar man närmare på vilka det är som drabbas av olyckor, så är det flest fotgängare, och det handlar fortfarande väldigt mycket om att de blir påkörda på övergångsställen.
Mats Hällnäs tror att det hela beror på en kombination där både fotgängare och bilister brister i uppmärksamheten.
— I många fall är det nog så enkelt som att det är bilisterna som inte anpassar hastigheten riktigt efter miljön. Närmar man sig ett övergångsställe så måste man dämpa farten. Å andra sidan får inte fotgängaren för ett ögonblick inbilla sig att han eller hon är skyddad på ett övergångsställe.
När det gäller skadade cyklister är det många gånger fråga om singelolyckor. Det kan handla om väskor som sliter sig loss från styret och ordnar ett tvärstopp på ett framdäck, eller det kan handla om oprovocerade attacker från lyktstolpar. Att cyklister kör ihop med varandra kan förekomma, men väldigt sällan.
Men det kan också finnas skäl till självkritik för gatuavdelningen.
— I värsta fall kan olyckor också handla om bristande underhåll av gång- och cykelväg, medger Mats Hällnäs.
— Vi har nyligen fått statistik som berättar att lite drygt 20 procent av alla gång- och cykelvägar i Eskilstuna har brister i underhållet.
På frågan var underhållet är som mest eftersatt ber Mats Hällnäs att få bli svaret skyldig.
— Den är svår att svara på. Jag tror att det är lika mycket bristande sträckor i innerstaden som utanför
Kommunfullmäktiga har nyligen bestämt att skjuta till 20 miljoner för att förbättra vägarna och det arbetet påbörjas nästa år.
Hur ser framtiden ut för de här områdena som verkar komma mer och mer - de så kallade samspelsytorna?
— Jag tror att det blir mer och mer av gångfartsområden. Och i framtiden ser vi nog mindre och mindre av tydliga körbanor för bilar, eller lika tydliga gångbanor.
— Det kanske väcker protester från en del bilister, men jag tror verkligen att bilar i innerstäder får inse att de ingalunda längre går i första hand.
— Å andra sidan måste vi stå ut med förändringar. Vem skulle vilja se att vi släpper på biltrafiken längs med Kungsgatan på nytt? Finns där någon alls?