Eskilstunabornas kärlek till GB Sandwich är fortsatt ohotad och glassen behåller sin topplacering även i år.
– GB Sandwich har funnits i 40 år. Folk i Eskilstuna är lite tröga med nyheterna, framförallt på glassidan. De köper det de är trygga med. Sedan har vi sålt ganska mycket av Magnums nyhet i år i min butik. Det brukar inte vara så, säger Fredrik Bondesson som är köpman på Pressbyrån på Centralstationen i Eskilstuna.
Magnum Euphoria, en av årets nyheter från GB Glace, återfinns på sjunde plats på sommarens topplista över de mest sålda glassarna i Eskilstuna. Den lyxiga citronglassen som omsluter en kärna av hallonsorbet doppad i vit choklad med poppande godis har uppenbarligen fallit Eskilstunaborna i smaken eftersom den direkt slagit sig in på Pressbyråns topp 10-lista.
– Även om vi inte säljer jättemycket av nyheterna är det ändå de som lockar in folket. Sedan köper kanske åtta av tio kunder en klassiker, men det kanske är den där nyheten på sjunde plats som har lockat in dem, säger Fredrik Bondesson.
På andra plats på topplistan efter GB Sandwich ligger klassikern Piggelin.
– Piggelin går hem både hos vuxna och barn, säger Fredrik Bondesson och fortsätter:
– Daimstruten håller sin stadiga tredjeplats.
Fredrik Bondesson menar att Eskilstunaborna är mycket för sina klassiker.
– När nyheterna kommer köper de dem oftast en eller två gånger. Det som sticker ut från mängden i år är att det faktiskt finns nyheter på topplistan. Den nyheten i år som ligger på topp 10-listan är Euphoria och den har ju till och med tagit sig in på topp 10-listan.
Fredrik Bondesson lyfter även fram GB:s veganska glass som gjort ett stort avtryck i försäljningsstatistiken även om den inte tagit sig in på topp 10-listan.
Pressbyråns försäljningsstatistik visar att den totala glassförsäljningen i sommar har ökat i såväl riket som i Eskilstuna jämfört med förra året.
– Det blev även en glassig sommar för invånarna i staden. Glassförsäljningen ökade nämligen med 3,2 procent jämfört med föregående år, säger Harris Lukeman, presskontakt på Pressbyrån.
I Sverige har glassförsäljningen ökat med 3,7 procent i sommar. Den så kallade Glassbarometern visar även bland annat att tisdag är den dag då flest svenskar väljer att avnjuta något från glassboxen medan söndag är den minst populära glassdagen i veckan.
Pressbyrån på Centralstationen i Eskilstuna är en av de Pressbyråer som säljer mest glass i regionen.
– Försäljningen har varit ungefär mellan tre och fem procent bättre än vad den var förra sommaren och det trots vädret, säger Fredrik Bondesson.
– Så fort temperaturen går över 20 grader är det glassväder i Sverige. GB håller sina positioner, men Triumfglass är ett jättebra komplement.
Triumf har en glass på Topp 10-listan i form av Watermelon Ice Cream på plats 9. När Eskilstuna-Kuriren besöker pressbyrån på tisdagen håller den säljande distributören Jonatan Lundberg från Triumf på att fylla på Triumfs glassbox.
– Det här är väl en av mina bättre Pressbyråer tycker jag, säger han.
– Jag kommer en gång i veckan.
GB Glace fyller på sina glassboxar på Pressbyrån två gånger i veckan.
– En vanlig butik som Coop eller ICA kanske omsätter den boxen en gång varannan månad. Där har du skillnad. Jag har en himla omsättning på glass, säger Fredrik Bondesson.
Den stora omsättningen på glassar gör att de inte hinner ligga så länge i boxarna och frysa ihop.
– En frysskadad glass är aldrig roligt att få och det minimerar man på en butik som man vet säljer mycket glass. Jag tror det är därför mycket kunder kommer till framförallt Pressbyrån och handlar glass.
– Jag har ju vart här i fyra år och vi har ökat med ungefär 2 000 glassar varje år.
Pressbyrån på Centralstationen har många tåg- och bussresenärer som glasskunder. Det kommer även många elever på förmiddagar och eftermidagar från grundskolan och de två gymnasieskolorna som ligger nära. Pressbyrån har även börjat sälja mycket glass via Foodora.
– Jag trodde väl inte så mycket på glass när det gällde det, men det är mycket glass.
Kunderna köper ofta glass tillsammans med något annat från Pressbyrån via Foodora. I samband med vårkampanjen - då Pressbyrån vid Centralstationen sålde 20 000 glassar på tre veckor - förekom det även att kunder beställde enbart glass via Foodora.
– De köper hela kartonger glass med Foodora då, säger Fredrik Bondesson.
I måndags startade Pressbyråns höstkampanj på glassar.
– Nu är jag en av få Pressbyråer i regionen som säljer mycket glass även vintertid, men det är framförallt för att vi har en vänthall att sitta i, säger Fredrik Bondesson.
– Ju kallare väder desto lyxigare glass.
Eskilstunabornas favoritglassar glassar 2024
1. GB Sandwich
2. Piggelin
3. Daimstrut
4. Magnum White Chocolate Strawberry
5. Calippo Cola
6. Magnum Mandel
7. Magnum Euphoria
8. TipTop
9. Watermelon Ice Cream
10. Twister Pineapple Plant-Based
Sommarens mest populära glassar i riket:
1. GB Sandwich
2. Daimstrut
3. Piggelin
4. Magnum White Chocolate Strawberry
5. Magnum Mandel
6. Tiptop
7. Twister Pineapple Plant-based
8. Magnum Classic
9. Magnum Euphoria
10. Magnum Double Gold Caramel Billion
Källa: Pressbyråns Glassbarometer.