Butiken Ego öppnade 1998 – då på Köpmangatan. Sex år senare flyttade de till centrala Kungsgatan, även benämnd som "gågatan" i folkmun. Två olika lokaler på gångstråket hann butiken att inhysa innan den flyttade ut närmare Rådhusbron, som ett resultat av finanskrisen 2008.
– Efter den var vi tvungna att minska ner vår verksamhet och sedan 2010 ligger vi här, säger ägaren Johan Svanström.
Nu hela 14 år efter flytten går butiken bra, berättar han, även om handeln ibland kan vara ojämn.
– Förr i tiden visste man mer om hur handeln såg ut. Nu är det inte alls på samma sätt, det är mer hattigt. Normalt sett är helgerna bäst. Man kan tänka "nu jäklar är det löningshelg – nu blir det full fart", utan att det blir så. I stället kan det ta fart helgen två veckor efter – eller mitt i veckan.
Vad tror du att det beror på?
– Man har inte samma vana som förut. När jag gick i gymnasiet hängde alla nere på stan på fredagseftermiddagarna. Man drev runt och tittade i butiker – men det gör de inte i dag. I dag gör man annat. Sociala medier tar mycket tid och man har helt annat handelsmönster, där man till viss mån handlar på nätet, så det har ändrats en hel del, säger han och fortsätter:
– Men för oss funkar det bra. Vi har en väldigt stark kundkrets med många stamkunder.
Antalet fysiska butiker har minskat generellt i hela Sverige, visar statistik som nyhetsbyrån Newswothy sammanställt. Mellan år 2017 och 2022 sjönk antalet butiker med sju procent och i Eskilstuna stängde var åttonde butik under samma period. Orsakerna tros bland annat vara ökad näthandel och lågkonjunktur.
De senaste åren har butikerna i Eskilstunas stadskärna sinat – och butik efter butik har bommat igen.
Pandemiåren var tuffa för många butiker, men inte för Ego. Här märke ägaren snarare av ett uppsving.
– Så det låter hemskt att säga det men det var väldigt roliga år under pandemin, om man tittar rent butiksmässigt. Vi fick en hel del nya kunder i form av Stockholmare som köpt landställen i området. Sedan tror jag att många kanske valde den här typen av butiker, då man har en större lojalitet mot den här typen av butiker än man har mot en kedjebutik, säger Johan Svanström samtidigt som han poängterar att de vidtog flera åtgärder för att hålla nere smittspridningen.
Han har svårt att svara på om butiken hade gått bättre eller sämre om den legat kvar på gågatan – men konstaterar att läget som de har nu är bra.
– Det finns både för och nackdelar med allt. Det jag tycker är skönare här är att vi har parkeringar utanför dörren och att vi kanske slipper av "buset", som kanske det finns lite mer av där inne, säger han och berättar att de är skonade från stölder:
– Vi har bara schyssta kunder här!
Felix Lange, 28, är en av kunderna som regelbundet handlar på Ego. Just i dag har han inget speciellt mål med besöket utan kikar mest runt. Han berättar att han gillar att stötta lokala butiker och det bemötande man får i butiken.
– Det är därför jag kommer tillbaka, säger han.
Han tror själv att den ökade näthandeln är den stora orsaken till att allt fler fysiska butiker tvingas stänga.
– Det är lätt att handla digitalt – det är väl det som är det stora problemet. Själv gillar jag det här sociala med att handla i butik, det blir något annat och man får ett mervärde i det. Men det är nog många som tycker det är bekvämt att handla digitalt.
Johan Svanström har inte funderat så mycket på framtiden – men en sak är säker: han kommer att fortsätta driva butiken så länge som lusten finns kvar och verksamheten fungerar.
– Just nu är båda grejerna med mig och det känns bra.
Han tror även att det kommer ske ett skifte i framtiden där de fysiska butikerna kommer tillbaka starkare.
– Jag tror att man kommer ledsna på att sitta på internet och att företagen vet i princip exakt allt vad som är bra för dig, allt blir så "pin pointat" med algoritmerna. Det kommer en förändring så småningom men jag tror att den är ganska långt fram – men kanske inte så länge jag driver butik – där man i större utsträckning kommer att söka sig ut för att få det fysiska mötet, säger Johan Svanström.