– Vi insåg att vi hade en orimlig mängd övergångsställen i Eskilstuna.
Det säger trafikplanerare Petter Skarin om situationen i stan i samband med att den så kallade "zebralagen" trädde i kraft i maj 2000. Då infördes väjningsplikt mot gående vid obevakade övergångsställen och kommunen gjorde i samma veva en översyn av alla övergångsställen.
Följden blev att många vita fält och "Herr Gårman"-skyltar togs bort, då de ansågs överflödiga.
Ett exempel är Strandgatan intill Stadsparken. Där saknas sedan många år ett övergångsställe vid Ica Safiren, men många väljer ändå att korsa den vältrafikerade gatan till fots just här.
– Där finns en så kallad gångpassage, en angjord plats för att kunna ta sig över, men övergångsställeregeln gäller inte. Som fotgängare har man rätt att korsa gatan där det inte finns övergångsställe, men då måste man aktivt säkerställa att det inte kommer några bilar, säger Petter Skarin.
Ett annat exempel är nästan mitt i stan – i korsningen mellan Alva Myrdals gata och Nygatan. Även där har övergångsställena tagits bort. Men något kaos har inte uppstått, enligt Petter Skarin.
– Både fotgängare och bilister sköter sig bra. Vi är väldigt nöjda med Eskilstunaborna i dessa korsningar.
Enligt Petter Skarin är de bortplockade övergångsställena ett sätt att faktiskt höja trafiksäkerheten.
– Det sker fler olyckor på övergångsställen än på andra platser där man korsar gatan – även om man beaktar att det är fler som går på övergångsställena. Men det betyder inte att vi kan ta bort alla övergångsställen, vi behöver ha en viss struktur.
Vita fält i gatan saknas också på flera platser där gator har byggts om. Bland annat vid de orange stolparna utanför universitetet och på den så kallade samspelsytan på Söder, där Köpmangatan passerar under tågbron.
Här eftersträvar man ett flöde där gångtrafikanter i högre grad kan korsa gatan när de hittar en lucka, i stället för att styra dem till ett övergångsställe vid en korsning längre bort.
Ytan på Söder var något av ett testprojekt, där man valde att inte sätta upp några skyltar som signalerar att det handlar om en samspelsyta eller ett lågfartsområde.
– Vi sa att om vi inte uppnår rätt effekt kan vi sätta upp skyltar senare, men det har inte behövts. Det var ett övergångsställe där tidigare, där det hände att gångtrafikanter klev rätt ut. Nu ser sig alla lite extra för och det har blivit färre olyckor, säger Petter Skarin.
Rademachergatan är det stora busstråket genom centrum och är dessutom delvis öppen för biltrafik. Ingen cykelbana finns, så även cyklister använder körbanan. Trots det finns knappt några övergångsställen och fotgängare använder ofta gatan som om det vore en gågata. Inte heller här ser Petter Skarin några bekymmer.
– Så har det varit i många år utan att det varit några problem och det här är ett sätt att få ut så mycket som möjligt av gatan. Vår bedömning är att trafiksäkerheten är hög. Bussarna ska ändå stanna så de håller låg hastighet – och cyklister och fotgängare anpassar sig.
Trots att trafikavdelningen tycker att de öppna ytorna utan uppmärkta övergångsställen fungerar bra, kan vi inte vänta oss en uppsjö av dem framöver.
– Nej man kan inte ha dem överallt. På många platser i centrum har vi tagit bort kantstenar så att man lättare kan ta sig över med exempelvis barnvagn där det passar. Den utvecklingen kommer nog att fortsätta. Men några fler specifika platser vi vill designa på det här sättet finns inte just nu.
Peter Henriksson är chef för polisens trafikenhet i Eskilstuna. Han tycker förvisso att det är irriterande när gångtrafikanter går rakt ut i gatan och påpekar att det dessutom kan vara riskfyllt. Men generellt sett håller han med om att de inofficiella övergångsställena fungerar bra.
– Vi poliser gillar ju struktur och ordning och reda – här får man gå och då stannar övriga trafikanter. Men zebralagen har inneburit att vissa kliver rakt ut på övergångsställen för att man "har rätt" till det. Och så har svåra olyckor skett.
Han tar platsen utanför universitetet som ett lyckat exempel.
– Skulle man ha ett övergångsställe där skulle det bli stopp och köer eftersom det går folk där hela tiden. Om man går över lite överallt så fungerar biltrafiken och de gående tar sig emellan. Det är ju väldigt sällan det är olyckor där.
Peter Henriksson vill däremot påpeka att man faktiskt kan begå ett brott genom att korsa gatan där det inte är övergångsställe.
– Springer man bara rakt ut i gatan kan man dömas för vårdslöshet i trafik om man orsakar en olycka. Men det är väldigt ovanligt.
Han har konkreta uppmaningar till alla trafikanter som rör sig i dessa trafikmiljöer.
– Som bilist ska man vara beredd, ha uppsikt och anpassa hastigheten. Som gångtrafikant ska du inse att du inte är fredad på samma sätt som på ett övergångsställe och du kan inte bara gå rakt ut. Det handlar om ett ömsesidigt hänsynstagande. Går man över i rätt tid så får man ett bra trafikflöde.
Peter Henriksson håller med Petter Skarin om att Eskilstunaborna sköter sig bra. Han tycker också att kommunen sköter sitt trafikplaneringsarbete väl.
– De är väldigt kloka, har ofta bra på fötterna med forskning och annat, de är experter på det de gör.