Instabox är störst i branschen med drygt 700 paketboxar utplacerade i landet. Postnord har nyligen presenterat att de gör ett pilotprojekt med paketboxar och placerar ut 100 boxar i Stockholmsområdet. Nu ger ett tredje logistikbolag sig in i paketbox-branschen, Budbee. De placerar ut 200 skåp i 40 orter i landet.
– Eskilstuna är självklart en av dessa orter, säger Simon Strindberg, chefkommunikatör på Budbee och fortsätter:
– Vi tror att leveranser till boxar är det bästa alternativet till hemleveranser och kan utnyttja både vår tekniska plattform och logistiknätverk för att relativt snabbt och enkelt utöka vårt erbjudande och nå ännu fler konsumenter. Vår ambition är att Budbee ska bli one-stop-shop för både hemleverans och boxleverans till majoriteten av svenska hushåll.
Han förklarar att hemleveranserna i Eskilstuna är många och att de ökar för varje månad.
– Vi erbjuder sedan länge våra hemleveranser i Eskilstuna så att även inkludera Boxleverans här var självklart.
I ett första skede placeras sex stycken paketboxar ut i Eskilstuna och de beräknas att vara på plats inom ett par veckor.
– Vi har signerat avtal med partners på strategiskt bra platser i Eskilstuna, exempelvis livsmedelsbutiker och andra platser där människor rör sig naturligt.
Innan årets slut räknar Budbee med att ha uppåt 500 boxar utplacerade.
Konkurrenten Instabox har i dag tio paketboxar i Eskilstuna och över en miljon användare i Sverige, men vill ha ännu fler.
– Användandet har ökat rejält och med nuvarande expansions- och tillväxttakt kommer var fjärde svensk ha använt Instabox innan detta året är slut, säger Alexis Priftis, vd och en av grundarna av Instabox.
Paketboxar har funnits i Danmark sedan 2008 och leveranssättet är populärt i Finland, där över 50 procent av leveranserna sker i paketboxar. Postnord satsar nu på paketboxar i Sverige med ett pilotprojekt i Stockholm.
– Det är en leveranslösning som underlättar för mottagarna och det känns fantastiskt att kunna möta den växande e-handeln med ett smidigt leveransalternativ som har efterfrågats av våra mottagare, säger Helena Sjöberg, affärsutvecklare inom Last mile på PostNord Sverige, och tillägger:
– Blir piloten i Stockholm lyckad hoppas vi att det kan vara ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som landsbygd.