Påkört telefonskåp drabbar butiker

Flera butiker på Mått Johanssons väg i Eskilstuna har och har haft, stora problem med sin data- och telefontrafik under juldagarna. Problemen beror på att ett telefonskåp har körts sönder.

Eskilstuna2009-12-28 11:32

Kopplingsskåpet ägs av Skanova, som ansvarar för lagningen. Malin Persson, informatör vid Skanova, berättar att lagningen påbörjades redan på julafton. Företaget räknar med att felet ska vara helt åtgärdat senast klockan 18.00 i kväll.

För Vigert Larsson, butikschef på Elon Kylcenter på Gap Sundins väg, är det som hänt helt oacceptabelt. Butiken har haft öppet flera dagar under julen och eftersom varken data- eller telefonlinjerna har fungerat har det blivit stora problem.

- Mellan 80 och 90 procent av kunderna betalar med kort i dag. När det inte fungerar får vi i stället försöka fakturera kunderna i efterhand. Det blir väldigt mycket extraarbete för oss och vi kan säkert ha missat försäljning också. Jag tycker det här är urdåligt skött. Jag blir rent ut sagt förbannad. En sådan här service måste fungera.

Lars-Erik Larsson utlånad från Peab och Thomas Hellberg från supportföretaget Relacom, fanns på plats på förmiddagen i ett litet tält i en trafikerad, snömoddig korsning på Mått Johanssons väg, där det trasiga telefonskåpet hade stått.

De har nu ett besvärligt och komplicerat jobb framför sig under dagen, för att försöka bringa ordning på en komplicerad trasselhärva av sladdar.

- Vi tror att vi ska få igång alla kunder i dag, säger de.

Enligt Skanova har 139 kunder drabbats av det trasiga telefonskåpet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om