– Sveriges pantsystem är världsledande, eftersom konsumenterna vet att det gör skillnad för miljön och klimatet att panta. Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent. Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera.
Under andra halvan av 2025 kommer panten att höjas på alla dryckesförpackningar i Sverige. På aluminiumburkar och små PET-flaskor höjs panten från en till två kronor. På stora PET-flaskor höjs den från två till tre kronor.
Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det kan innebära att en produkt samtidigt kan finnas i två förpackningar med olika pantbelopp under en övergångsperiod.
– Vårt tips till konsumenterna är att vara uppmärksamma på pantmärket på förpackningen, då ser man tydligt vilket belopp man får tillbaka när man pantar. Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.
Returpack – som ägs av Sveriges Bryggerier, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna – har i uppdrag att se till att alla dryckesförpackningar som sätts på marknaden samlas in och återvinns. År 2023 pantades 2,7 miljarder förpackningar, eller 88,5 procent. Siffrorna för 2024 är inte klara än, men tycks peka på ännu fler pantade förpackningar.