Paret fick hjälp av Q-park att checka in – minuter senare lappades deras bil: "Jättekonstigt"

Förtroendet för Q-parks nya parkeringsautomater sjönk avsevärt när en parkeringsvakt först hjälpte Britt Bååv och Björn Karlsson med att få ut en parkeringsbiljett vid Mälarsjukhuset och sedan lappade deras bil ett par minuter senare.Sedan dess har det ökat något lite igen.

Ett par från Nyköping fick först hjälp av en parkeringsvakt att checka in i parkeringshuset vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Några minuter senare lappades deras bil. Två veckor senare avskriver Q-parks vd ärendet.

Ett par från Nyköping fick först hjälp av en parkeringsvakt att checka in i parkeringshuset vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Några minuter senare lappades deras bil. Två veckor senare avskriver Q-parks vd ärendet.

Foto:

Eskilstuna2018-03-07 19:23

Britt Bååv var både ledsen och lite irriterad över den parkeringsbot hon fick efter ett besök på Mälarsjukhusets parkeringshus för lite sedan. Hon ringde till parkeringsbolaget samma dag som hon fick böterna, men då fick hon automatsvaret att man stängt för dagen.

Tillsammans med maken skulle man upp på ett snabbt besök på Mälarsjukhuset.

– Vi sa båda två att vi hade en fantastisk tur när vi kom fram och upptäckte att det stod en kille från Q-park som hjälpte en rad andra människor vid parkeringsautomaten.

– Tänk om vi kanske kan få hjälp också.

Det fick makarna.

– Allt som krävdes var att vi skulle dra kontokortet en gång till när vi var klara så skulle vi få betala ett korrekt belopp på så lång tid vi stod där.

Det visade sig att det bara var 6 kronor som krävdes i betalning vid utcheckningen. Men väl framme vid bilen så sjönk humöret avsevärt för makarna - en parkeringsbot satt klistrad mot vindrutan.

– Ej erlagd avgift står förkryssad, fnyser Britt Bååv. 500 kronor i böter är väl kanske inte mycket att bråka om, men är det korrekt eller inte.

Det är frågan som man bör ställa sig, anser Britt Bååv, som ringde till parkeringsbolaget dagen därpå och då fick beskedet att man skulle pausa ärendet i avvaktan på en snabb utredning.

Några dagar senare ringde de tillbaka och med ett beklagande menade de att paret måste betala p-boten.

Något Britt Bååv fortfarande gärna skulle göra om hon hade gjort något fel.

– Vi har fått hjälp av parkeringsbolagets egen personal, vi skildes till och med åt med ett hjärtligt tack och "Ha en trevlig dag".

– Några minuter senare lappas vår bil.

Q-parks vd, Peder Ståhlberg, tycker att det hela låter "jättekonstigt". Rent teoretiskt är det inte omöjligt att samma parkeringsvakt som först agerat som en hjälpande hand och bistått makarna med en incheckning också har lappat makarnas bil några minuter senare.

– Man måste vara noga och knappa in rätt registreringsnummer annars är man förstås chanslös, säger Peder Ståhlberg, som dock ber att få återkomma med ett definitivt besked inom kort.

Ett par timmar senare återkommer han verkligen med ett besked:

– Det måste fortfarande ha skett ett misstag med inknappandet av uppgifterna, tror jag, men jag avskriver de här böterna. Jag vet nu att man verkligen försökt göra rätt och belönats med en parkeringsbot, jag litar på att det hela gått till så som du beskriver det hela och då måste vi ju avskriva ärendet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!