Parken Zoo anlitadeföre detta ledamot

Lars G Linder (S) före detta viceordföranden i Parken Zoo AB har anlitats av sin forna uppdragsgivare som konsult. Tjänster för 168 948 kronor köptes utan upphandling.

Eskilstuna2014-03-29 05:30
<p>Den sista februari 2013 avslutades Lars G Linders uppdrag som vice ordförande i Parken Zoo AB. I somras registrerade han Linder Kultur & Kommunikation AB hos Bolagsverket. I bolagets årsredovisning för 2013 skriver Linder: "I mitten av oktober gav förberedelsearbetet frukt, och de första avtalen med kund undertecknades".</p><p>Avtalet med Parken Zoo var ett av bolagets första och skrevs under den 11 oktober. Det avsåg konsulttjänster som verksamhetsstrateg. För två dagars arbete per vecka i oktober, november och december skulle Lars G Linder fakturera Parken Zoo totalt 130 000 kronor, plus moms. För eventuellt merarbete fick Lars G Linder rätt att fakturera tillägg med 850 kronor per timme.</p><p>Uppgörelsen får nu kritik.</p><p>– Man har gjort ett ganska uppenbart fel, det är en otillåten direktupphandling enligt lagen om offentlig upphandling. Direktupphandlingsgränsen går visserligen vid knappt 300 000 kronor men du måste ändå agera affärsmässigt och utsätta dig för konkurrens, du kan alltså inte anlita en närstående eller liknande, säger Owe Brännberg, stadsjurist i Eskilstuna kommun.</p><p>Lars G Linders kompetens ifrågasätts inte. Genom sitt styrelseuppdrag i Parken Zoo och mångåriga politiska arbete i Eskilstuna, bland annat åtta år som kommunalråd, har han god insyn. Men uppdraget som Lars G Linder fick är enligt stadsjuristen en tjänst som flera konsulter hade kunnat klara av.</p><p>Enligt uppdragsbeskrivningen skulle Linder bland annat "utveckla och förstärka kontakten med ägaren", samt "ha uppsikt över kommande och aktuella beslut och insatser från ägaren".</p><p>Parken Zoo är ett kommunalt bolag och det är kommunfullmäktige, där Linder är ledamot, som fastställer ägardirektiven för de kommunala bolagen.</p><p>– Det skulle i så fall handla om jäv men den kopplingen är ändå mindre komprometterande. Det samordnande operativa ansvaret ligger hos kommunstyrelsen (där Linder inte är ledamot).</p><p>Betalningen, uppdelat på tre delsummor, skedde i förskott. Den första fakturan, på totalt 54 166 kronor, skickade Lars G Linder tre dagar innan avtalet med Parken Zoo började gälla. Den andra fakturan, även den på 54 166 kronor, skickade Linder 17 dagar senare.</p><p>Om stadsjuristen blivit tillfrågad om den aktuella affären i förväg hade den sannolikt aldrig kommit till stånd.</p><p>– Nej, jag hade naturligtvis avrått dem från att direktupphandla genom att bara fråga en person. I det här fallet är det så uppenbart och det är bara att medge att man gjorde fel. Jag hade rekommenderat en visstidsanställning.</p>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om