Eskilstunapartiet som spenderar mest i sociala medier

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är de två partierna som är störst i sociala medier lokalt. Men det är ett av de mindre partierna som spenderar överlägset mest pengar för att Eskilstunaborna ska nås av deras annonser.

Annonsering i sociala medier har blivit en viktig pusselbit i kampen om att vinna valet. Även i Eskilstuna.

Annonsering i sociala medier har blivit en viktig pusselbit i kampen om att vinna valet. Även i Eskilstuna.

Foto: Montage

Eskilstuna2022-09-11 10:02

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna är inte bara de två största partierna i Eskilstuna. Med strax över 4 400 följare vardera är de också störst lokalt på Facebook och annonserar där för att nå ut med sina budskap.

I augusti laddade Socialdemokraterna i Eskilstuna upp sin valkampanjsfilm. Ett inlägg som nu nått mellan 150 000 och 175 000 personer. Vilket partiet betalat mellan 15 000 och 20 000 kronor för.

– Vi måste vara där människor är och de är på sociala medier. För att nå ut, särskilt när det är så många som vill nå ut samtidigt i valrörelsen, måste man annonsera (betala), säger Erik Unnerdal, politisk sekreterare hos S i Eskilstuna.

undefined
"Vi måste vara där människor är och de är på sociala medier", säger Socialdemokraterna i Eskilstuna.

Inlägget med kampanjfilmen har över hundra kommentarer och närmare 300 reaktioner.

– Vi välkomnar dialog och diskussion. Men det är alldeles för många, framför allt män av någon anledning, som verkar ha glömt hur man beter sig vuxet och då tar vi bort kommentarerna och ibland blockerar användaren, säger Erik Unnerdal.

undefined
Sverigedemokraterna är ett av de största partierna i Eskilstuna. Även på sociala medier.

Sverigedemokraterna i Eskilstunas mest sedda annons handlar om att de vill garantera skolskjuts på landsbygden. Omkring 45 000 personer har sett inlägget vilket partiet har betalat omkring 5 000 kronor för. Inlägget har över 700 gillamarkeringar.

– Sociala medier har blivit ett av de viktigaste verktygen för oss politiker att nå ut med vårt budskap. Vi har lyckats bryta ny mark hos väljargrupper vi inte lyckats nå i lika stor utsträckning tidigare. Exempelvis kvinnor, säger Kim Fredriksson, gruppledare för SD i Eskilstuna.

undefined
Liberalerna är det parti i Eskilstuna som lagt mest pengar på annonser i sociala medier.

Det parti lokalt som lägger överlägset mest pengar på annonser på Facebook och Instagram är Liberalerna. Sedan mars 2019 har partiet köpt annonser för 201 352 kronor. Mer än hälften har spenderats nu månaden inför valet: 127 447 kronor på 96 annonser.

– Genom sociala medier har vi på ett ganska enkelt och snabbt sätt kunnat nå väldigt många och framför allt kunnat ha samtal med dem vi når. Skickar vi ut ett flygblad är det inte många som hör av sig men har vi en annons ute i sociala medier får vi både kommentarer och privata meddelanden och kan ha en dialog, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Ett annat parti som resonerar likadant är Vänsterpartiet.

– Vi har inte lika stor kampanjbudget som de stora partierna, då är sociala medier ett bra komplement. Men det är i mötena med människor som vi lär oss mest om de problem som finns i Eskilstuna och har bäst möjlighet att berätta om hur vi till exempel vill stärka upp välfärden i staden, säger Adam Määttä, Vänsterpartiet Eskilstuna.

Genom att annonsera i sociala medier kan partierna ta sig igenom och synas i flödet hos alla, oavsett om personen som ser annonsen sympatiserar med partiets politik eller inte. 

– Det om något är ett starkt argument för oss att annonsera på sociala medier så vi kan bryta igenom filterbubblan, säger Erik Unnerdal, S.

Men partierna kan också välja att skräddarsy sina annonser för att nå en specifik målgrupp. En metod som Centerpartiet i Eskilstuna har valt att jobba med.

– Det förekom i början av vår valkampanj att vi kunde få väldigt hatiska kommentarer då vi hade för avsikt att nå ut till så många som möjligt men så har vi enligt våra strategier skräddarsytt våra annonser ju närmare valdagen vi kommit, skriver Elina Nordberg, kommunikationsansvarig, och Yuri Silva, kampanjledare, i ett mejlsvar till tidningen.

Flera partier i Eskilstuna vittnar om att tonen i sociala medier stundtals är hård.

– Vi måste dagligen lägga kraft på att hålla mot krafter som smutskastar oss och sprider rena lögner både på sociala medier och i den mediala bevakningen och vi har i valrörelsen märkt effekten av de lögner som sprids ute bland väljare. Här har skräddarsydda flöden på till exempel Facebook säkert en stor roll i att gränserna mellan sanning och påståenden/smutskastning har förflyttats, säger Tünde Simo, politisk sekreterare för Miljöpartiet.

Att skräddarsydda flöden påverkar det politiska samtalet håller även Kim Fredriksson, SD, med om:

– Facebook ser till att via sina algoritmer bara förse dig med information om stärker din världsbild. Inlägg som skulle kunna skapa en mer nyanserad och saklig debatt gallras helt enkelt bort i flödet, vilket är ett stort problem i dagens alltmer polariserade samhällsklimat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!