Pengarna tillbaka för dålig bilservice

En bilägare i Eskilstuna får tillbaka pengarna för en bristfällig bilservice. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar bilföretaget att betala tillbaka hela kostnaden på cirka 2 500 kronor.

ARN1.jpg

ARN1.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-03-30 17:00

Bilägaren ville även ha ersättning för en trasig växellåda som värderades till cirka 30 000 kronor, men det yrkandet avslogs av ARN.

Bilägaren hade beställt service på sin cirka 15 år gamla personbil. Ägaren menade att servicen blev slarvligt utförd och hävdade att växellådan börjat krångla efteråt. Bilföretaget felsökte bilen och kom fram till att det inte hade orsakat problemen med växellådan.

Sedan kunden återigen reklamerat bärgades bilen till ett bilföretag i en annan stad som konstaterade att inget som hade gjorts under servicen kunde ha orsakat haveriet, utan att felet orsakats av förslitningar.

Undersökningen visade dock att servicen brustit på andra sätt. Bilföretaget i Eskilstuna erbjöd sig därför att återbetala kostnaden för servicen, men avvisade kravet på ersättning för växellådan. ARN valde att gå på samma linje som bilföretaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om