Bengt Eklund och hans grannar i Mälby vaknade på onsdagmorgonen till fulla sopkärl för tredje dagen i rad. Soptunnorna ska tömmas varannan måndag, men ingen på Bengt Eklunds gata har sett skymten av sopbilen på hela veckan.
– Jag räknade på det, och när man bara har sophämtning under sommaren blir det ju strax över 200 kronor per hämtning. Och då tycker jag att det borde fungera, säger Bengt Eklund.
När han ringde Eskilstuna Energi och miljö möttes han av en automatiserad telefonsvarare som förklarade att de hade förseningar och bad honom fortsätta ha kärlet utställt.
– Det är ju allas sopor i hela området. Och vi har räkskal och allt möjligt i vår tunna, så det blir ju problem med lukten, säger han.
Kent Briby, operativ chef för återvinning på Eskilstuna Energi och Miljö, berättar att problemet i grunden handlar om bemanning.
– Just nu har vi semestervikarier så att alla våra ordinarie arbetare ska kunna ta semester. Missen kan kanske bero på att någon har åkt fel eller råkat missa för att den är ny. Det har varit väldigt svårt att hitta vikarier i år. Jag vet inte vad det kan bero på. Vi har hört med andra åkerier som haft samma problem.
Problemet är dock på väg att åtgärdas. Enligt Kent Briby hämtas hushållssoporna först, men påsar med till exempel plastförpackningar kan behöva stå lite längre.
– Vi håller på och kör ikapp i Mälby i dag (onsdag) och i morgon (torsdag), så innan veckan är slut ska de ha fått sina räkskal hämtade, säger Kent Briby.
På Eskilstuna energi och miljös hemsida står det att flera områden i Eskilstuna kan drabbas av förseningar i soptömningen på grund av personalbristen.