Peter, 38, har väntat åtta veckor – på nya soppåsar

Lagom till jul- och nyårshelgerna införde Energi och miljö ett nytt – digitalt – sätt att beställa avfallspåsar.
Fortfarande väntar vissa kunder på sin första leverans, men återvinningschefen Kent Briby är nöjd med det nya systemet.
– Alternativet hade varit inga påsar alls, säger han.

Hittills har man beställt nya soppåsar genom att hänga ut dem på postlådan. Numera ska de beställas digitalt.

Hittills har man beställt nya soppåsar genom att hänga ut dem på postlådan. Numera ska de beställas digitalt.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2025-01-30 21:05

Nyheten i korthet

  • Energi och miljö införde ett nytt digitalt system för att beställa avfallspåsar före jul- och nyårshelgerna. Vissa kunder väntar fortfarande på sin första leverans, trots att leveranstiden skulle vara fem dagar.
  • Peter Ekroth, en av de drabbade kunderna, har väntat i åtta veckor på sina påsar. Han har kontaktat kundservice två gånger utan framgång.
  • Trots problemen är återvinningschefen Kent Briby nöjd med det nya systemet och menar att det förbättrar brevbärarnas arbetsmiljö.

Den 8 december beställde Peter och Johanna Ekroth i Alberga nya avfallspåsar via Energi och miljös hemsida.

Leveranstiden skulle vara fem dagar. Nu har det snart gått åtta veckor.

– Vi har varit i kontakt med kundservice två gånger. Båda gångerna har vi fått svaret att de gjort en felanmälan, säger Peter Ekroth, 38.

Men inga påsar har kommit.

undefined
Peter Ekroth och hans fru beställde påsar den 8 december. De har fortfarande inte levererats.

– De säger att vi kan hämta i deras reception så länge. Men vi bor i Alberga och jobbar åt andra hållet, så det skulle bli en resa på sex mil bara för att hämta påsar. I söndags la vi en helt ny beställning, vi får se när den kommer.

Peter Ekroth är en av få kunder som fortfarande inte fått sina första beställningar. Det menar Kent Briby, affärsområdeschef för återvinning på Energi och miljö.

– Ja det är 10–15 stycken totalt som inte fått några påsar. Där har vi lagt nya beställningar.

Många andra fick vänta betydligt längre än de fem utlovade vardagarna på sina påsar, men nu menar Kent Briby att posten kommit ikapp med leveranserna.

– Under jul och nyår var det kortveckor och posten halkade efter i utdelningen. Oavsett varifrån man beställde varor under jul och nyår så kunde det ju bli fördröjningar i leveransen, säger han.

Men ni visste ju att helgerna skulle komma. Kunde ni inte väntat till efter nyår med det nya systemet?

– Nej, postens fack och skyddsombud var på väg att lägga ett skyddsstopp. De var på oss under hela hösten och sa "lös det här, annars kommer vi inte kunna dela ut era påsar".

undefined
Fem vardagar ska det ta att få påsarna efter beställningen.

Kunde ni inte ha infört detta tidigare i så fall?

– Nej, vi hade inte den digitala lösningen på plats för beställningarna.

Orsaken till det nya systemet är alltså främst brevbärarnas arbetsmiljö. Tidigare delade de ut rullarna en och en till villaägare som hängt ut en påse på brevlådan. Nu levereras de beställda påsarna i trepack – av samma brevbärare.

Hur kan det förbättra deras arbetsmiljö?

– Tidigare hade de med sig en kartong med lösa rullar som de ställde i sätet. Kartongen sprack och rullarna ramlade ur och hamnade nere bland pedalerna. Nu är rullarna packade i en låda per område, som ligger bak i bilen. När de kommer till Skiftinge plockar de fram lådan för Skiftinge, och så vidare. Det blir mer ordning i bilen helt enkelt. Och nu får alla sina påsar – tidigare kunde man bli utan i många veckor om man bor sist på rundan.

undefined
Kent Briby är nöjd med hur det nya systemet fungerat – och hur kommuninvånarna anammat det.

I samband med lanseringen av det nya systemet, skickade Energi och miljö också ut en enkät till sina kunder.

Vad har ni fått för svar på enkäten?

– Många skriver att det var bättre förr och att de vill fortsätta hänga ut påsar på lådan. Men det kommer vi inte tillbaka till, eftersom vi inte har någon som kan dela ut påsar så. Många är också positiva till det nya systemet och många har ställt frågor. Vi kommer att besvara de vanligaste frågorna på vår hemsida framöver.

Kent Briby är på det hela nöjd med hur det nya beställningssystemet fungerar. En tredjedel av kunderna har redan varit inne och beställt, trots att det fortfarande fungerar att hänga ut en påse på lådan ända till slutet av denna vecka.

– Kommuninvånarna är verkligen otroliga på att anamma nya lösningar. Det verkar inte ha varit några tekniska problem heller.

undefined
De färgade påsarna med avfall stängs i soptunnan.

Men en sak medger Kent Briby att de hade kunnat göra bättre.

– Det är ju bara en i hushållet som står på abonnemanget och vi meddelade tidigt att det går att dela kontot med sin man eller fru eller barn. Men den informationen hade vi behövt upprepa mer.

Så fungerar systemet

Den som bor i villa ska sortera sitt avfall i olika färgade påsar och slänga dem i det gröna avfallskärlet.

Nya påsar beställs genom att logga in på Mina sidor på eem.se. Där beställer man tre rullar åt gången. Behöver man fler, får man göra ytterligare beställningar.

Påsarna levereras sedan i brevlådan efter högst fem arbetsdagar.

Det går också att beställa påsar utan att ha tillgång till Mina sidor, om man hyr en villa eller beställer åt en brukare.

Man kan också dela sin behörighet, så att andra kan logga in och beställa påsar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!