Petter tipsar talangjägare

Petter Nylander är vd för VD för Universum Communications AB och en av två huvudtalare på Näringslivsdagen Eskilstuna den 16 oktober.

pn bild 2013.jpg

pn bild 2013.jpg

Foto:

Eskilstuna2014-05-27 17:04

Vad ska du prata om?

– Jag ska tala om hur bolag runt om världen gör för att rekrytera de bästa talangerna. Och om hur de unga talangerna tänker vad det gäller val av karriär och arbetsgivare.

Är det detta man kallar employer branding?

– Employer branding handlar om konsten att skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Vi har hållit på med det i 25 år. I början var det bara konsultbolagen som ville ha de bästa. Den relativa betydelsen av människor och talang har ökat och det är många branscher som i dag utmanas av unga företagare. Arbetsgivares varumärken är viktiga för att attrahera de här talangerna.

Finns de något råd du kan ge företag i jakt på rätt talanger?

– Arbetet börjar inifrån och man måste ställa sig två frågor.

– Man måste fråga varför den egna personalen valde bolaget och varför de stannar. Någonstans där hittar man essensen av vad som är bolagets kultur och själ och utifrån det kan man bygga ett arbetsgivarvarumärke. De senaste åren ser vi ett fokus på kultur och människorna som arbetar hos företaget.

Går det här att översätta till alla branscher?

– Det började med tjänsteproducerande företag, men nu påverkar det nästan alla branscher. alla vill attrahera de bästa. Vi har fokus på unga akademiker som söker de här tjänsterna. Det handlar om att prata om företaget lite längre än det kommande budgetåret och tala om vad det är man vill göra och uppnå.

Vad gör Universum Communications?

– Vi gör världens största undersökning varje år där vi frågar universitetsstuderande och folk som är tidigt i karriären om deras syn på sin karriär, vad de är attraherade av, vilka bolag de känner till och vilka medier de använder. Vi säljer den informationen till företag för att de ska förstå mer av hur de uppfattas i dag. Vi jobbar med allt från kommuner och små företag till internationella företag. Alla företag och organisationer har ett arbetsgivarvarumärke vare sig de arbetar aktivt med det eller inte. Vi hjälper företag att utveckla sitt varumärke.

–VI HJÄLPER FÖRETAG

ATT UTVECKLA VARUMÄRKET

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om