Allt började i måndags förmiddag då kvinnan åt en bulle som hon inhandlat på Coop Sveaplan i Eskilstuna. Bullen innehöll ett piller som hon bet sönder. Efter kontakt med tidningen lämnades bullen och pillret till Coop-butiken som skickade allt vidare till Bonjour.
– Vi har varit i kontakt med konsumenten som mår bra, säger Pernilla Rydberg, kvalitetschef på Lantmännen Unibake Sverige som äger Bonjour, och fortsätter:
– Vi har fått pillret och har utvärderat det här. Som det ser ut nu kan vi inte koppla det till vår process.
Pernilla Rydberg berättar att Bonjour har väldigt strikta krav när det gäller tillverkningen.
– Personalen får inte ta med mat, dryck eller medicin in i bageriet. Vi har en väldigt strikt policy på det och strikta krav från våra kontrollmyndigheter. Vi har också en extra certifiering för livsmedelssäkerhet och kontrolleras genom den av en oberoende tredje part, förklarar Pernilla Rydberg.
Företaget har skickat pillret på analys och säkrat att det inte återfinns i någon annan produkt.
– Det här analyseras nu och vi gör ordentliga utredningar när något sådant här inträffar. Just nu kan vi inte se någon koppling till oss. Vi avvaktar och ser vad analysen av tabletten ger så får vi gå vidare efter det, avslutar Pernilla Rydberg.
Brödet formas på ett bageri som tillhör Bonjour, därefter packas det, fryses ned och skickas till Coops centrala lager. Därifrån skickas brödet fryst till butiker som bakar sitt eget bröd.