2017 står Citybanan klar. Därmed ökar spårkapaciteten genom Stockholm avsevärt, vilket även öppnar nya möjligheter för regionaltågen.
Därför satsar länen runt Stockholm, genom det gemensamma bolaget Mälab, nu på ett nytt regionalt tågsystem. Tågen köper länen in själva. Med en kostnad på fyra miljarder kronor blir det en av landets största satsningar på järnvägstrafik.
Men egna tåg medför också behov av service. En särskild verkstad för detta har hela tiden funnits med i planerna och Eskilstuna har jobbat hårt för att få den förlagd hit, lämpligen till Gredby.
Men Eskilstuna är långt ifrån den enda kommun som visat intresse för serviceverkstaden. Örebro anser sig ha de bästa förutsättningarna för verksamheten och även Stockholm har fått en förfrågan om att komma med ett eget förslag.
Nu närmar sig avgörandet.
– Mälab ska ta beslut under oktober, säger Magnus Johansson (MP), vice ordförande i Sörmlands kollektivtrafikmyndighet som är Sörmlands ägarrepresentant i Mälab.
Att konkurrensen om uppdraget varit hård är inte svårt att förstå, för det handlar om många arbetstillfällen.
– Vi räknar med mellan 50 och 100, och det är kvalificerade jobb, säger Magnus Johansson.
Det närmare detaljerna kring Eskilstunas anbud är sekretessbelagda av konkurrensskäl.
– Vi vill ju inte att våra konkurrenter ska få inblick i vårt förslag, säger Magnus Johansson, men tillägger att han är glad för att Eskilstuna fått möjlighet att visa vad kommunen kan erbjuda.