2005 byggdes den dÄvarande fyrvÀgskorsningen vid infarten till Eskilstuna om. Trafikljusen försvann och i stÀllet anlades en stor cirkulationsplats, eller rondell som det heter i folkmun.
Sedan dess har trafikintensiteten ökat ordentligt. Ofta uppstÄr problem med framkomligheten, inte minst för blÄljuspersonal, och kraftig köbildning Àr mer regel Àn undantag, Ätminstone under rusningstrafik.
2021 gjordes en utredning som pekade ut förbÀttringsÄtgÀrder för ett bÀttre trafikflöde samt ökad sÀkerhet för gÄende och cyklister. Arbetet har nu bland annat lett fram till ett genomgripande förslag som innebÀr att ett separat körfÀlt byggs för fordon som kommer frÄn CarlavÀgen och ska svÀnga höger ut pÄ MÀlarvÀgen.
I det samrÄdsunderlag som Trafikverket tagit fram framgÄr att det nya körfÀltet blir fem meter brett och att det ska utformas sÄ att fordonshastigheten inte överskrider 60 kilometer i timmen. Vidare ska den befintliga gÄng- och cykelbanan flyttas samtidigt som det nuvarande övergÄngsstÀllet ska hastighetssÀkras. En refug anlÀggs mellan körfÀlten för att öka sÀkerheten och underlÀtta för gÄng- och cykeltrafikanter.
â I cirkulationsplatsen rĂ„der kapacitetsbrist vilket resulterar i lĂ„nga vĂ€ntetider och köbildningar. Ett tillkommande högersvĂ€ngfĂ€lt frĂ„n CarlavĂ€gen och ut mot MĂ€larvĂ€gen förvĂ€ntas förbĂ€ttra framkomligheten pĂ„ vĂ€g 53 med minskad köbildning och kortare vĂ€ntetider, sĂ€ger Linda Nilsson, projektledare pĂ„ Trafikverket.
Vad hÀnder nu och hur ser tidsplanen ut?
â Vi ska ta fram en vĂ€gplan för Ă„tgĂ€rden och befinner oss i början av planlĂ€ggningen. Vi samrĂ„der och inhĂ€mtar synpunkter frĂ„n dem som kan antas bli sĂ€rskilt berörda av Ă„tgĂ€rden inför lĂ€nsstyrelsens prövning om Ă„tgĂ€rdens betydande miljöpĂ„verkan. DĂ€refter fortsĂ€tter planering av Ă„tgĂ€rden 2023â2024 med olika typer av utredningar och projektering i samrĂ„d med berörda â exempelvis allmĂ€nheten, fastighetsĂ€gare, Eskilstuna kommun, lĂ€nsstyrelsen och övriga myndigheter.
NĂ€r kan en byggstart ske som tidigast?
â Om vĂ€gplanen vinner laga kraft och allt gĂ„r som planerat kan byggstart ske vĂ„ren 2025 och berĂ€knas i sĂ„ fall vara klart nĂ„gon gĂ„ng under hösten/vintern 2025, sĂ€ger Linda Nilsson.
I genomsnitt passerar cirka 11 300 fordon cirkulationsplatsen varje dygn (2018). Enligt Trafikverkets prognoser kommer den summan öka till 14 800 Är 2040.