2005 byggdes den dåvarande fyrvägskorsningen vid infarten till Eskilstuna om. Trafikljusen försvann och i stället anlades en stor cirkulationsplats, eller rondell som det heter i folkmun.
Sedan dess har trafikintensiteten ökat ordentligt. Ofta uppstår problem med framkomligheten, inte minst för blåljuspersonal, och kraftig köbildning är mer regel än undantag, åtminstone under rusningstrafik.
2021 gjordes en utredning som pekade ut förbättringsåtgärder för ett bättre trafikflöde samt ökad säkerhet för gående och cyklister. Arbetet har nu bland annat lett fram till ett genomgripande förslag som innebär att ett separat körfält byggs för fordon som kommer från Carlavägen och ska svänga höger ut på Mälarvägen.
I det samrådsunderlag som Trafikverket tagit fram framgår att det nya körfältet blir fem meter brett och att det ska utformas så att fordonshastigheten inte överskrider 60 kilometer i timmen. Vidare ska den befintliga gång- och cykelbanan flyttas samtidigt som det nuvarande övergångsstället ska hastighetssäkras. En refug anläggs mellan körfälten för att öka säkerheten och underlätta för gång- och cykeltrafikanter.
– I cirkulationsplatsen råder kapacitetsbrist vilket resulterar i långa väntetider och köbildningar. Ett tillkommande högersvängfält från Carlavägen och ut mot Mälarvägen förväntas förbättra framkomligheten på väg 53 med minskad köbildning och kortare väntetider, säger Linda Nilsson, projektledare på Trafikverket.
Vad händer nu och hur ser tidsplanen ut?
– Vi ska ta fram en vägplan för åtgärden och befinner oss i början av planläggningen. Vi samråder och inhämtar synpunkter från dem som kan antas bli särskilt berörda av åtgärden inför länsstyrelsens prövning om åtgärdens betydande miljöpåverkan. Därefter fortsätter planering av åtgärden 2023–2024 med olika typer av utredningar och projektering i samråd med berörda – exempelvis allmänheten, fastighetsägare, Eskilstuna kommun, länsstyrelsen och övriga myndigheter.
När kan en byggstart ske som tidigast?
– Om vägplanen vinner laga kraft och allt går som planerat kan byggstart ske våren 2025 och beräknas i så fall vara klart någon gång under hösten/vintern 2025, säger Linda Nilsson.
I genomsnitt passerar cirka 11 300 fordon cirkulationsplatsen varje dygn (2018). Enligt Trafikverkets prognoser kommer den summan öka till 14 800 år 2040.