Han sitter i en civil polisbuss. Medan kollegan Martin hoppar in i släpet på en stoppad lastbil längs med väg 55 kollar Patrick körkortet och lastbilens färdskrivare.
Patrick och Martin är bilinspektörer hos Eskilstunapolisen. I dagens insats kontrollerar de tunga fordon.
Med hjälp av sin dator kan Patrick se dygnsvilan för chaufförerna och lastbilarnas hastigheter de 29 senaste dagarna.
– Där har han lite korta dygnsvilor ser jag, säger Patrick.
Ser ni exakta hastigheter?
– Ja. När han kom här borta så hade han 86,3 kilometer i timmen.
Om du ser att han kört för snabbt för fyra dagar sedan, kan du bötfälla då?
– Nej. Problemet då är att jag inte vet var han var någonstans.
Patrick öppnar en hastighetsgraf som visar någon dag tillbaka. Han pekar med sina fingrar några centimeter från datorskärmen och förklarar:
– Säg att han kommer ut på motorvägen och kör 95 här. Sedan stannar han och kommer i 85. Jag vet inte om han hade släpet med sig innan och han får köra 90 på motorväg utan släp.
Men det är många som ändå lämnar kontrollplatsen med en fortkörningsböter.
– Det är framförallt när de ligger uppåt 90 hela tiden och så sticker det i väg i någon nerförsbacke, då är de rökta.
Den korta dygnsvilan förklarar chauffören att det har med snökaoset i Jönköping att göra. Det är en godkänd ursäkt. Martin och Patrick var där och vet hur illa vädret var.
Hur många försöker skylla på vädret?
– Det kan man göra och någon enstaka gång händer det.
Patrick hinner knappt avsluta meningen innan Martin fyller i.
– Är det längesedan kan det vara svårt att kolla, men i det här fallet var vi själva på plats i Jönköping och vet hur det var. Annars kan man gå in och försöka googla. Är det riktigt kaos så står det i alla tidningar.
I systemet tar de bort överträdelserna. Annars resulterar det i en bot. Det högsta enskilda bötesbeloppet för en förare är 4 000 kronor, maxbeloppet för flera överträdelser är 10 000 kronor.
För företagen kan bötesbeloppen bli betydligt högre än så. Trots det har polisen länge fått se hur lastbilschaufförer utnyttjas.
– Det är lite trafficking av det hela, säger Patrick.
Poliserna berättar om en jakt på ett företag. De körde mycket mellan Katrineholm och Södertälje. Bolaget var från Lettland och chaufförernas arbetsförhållanden var långt ifrån bra. Lönerna var låga, de sov i hytterna i lastbilarna och träffade inte sina familjer.
– Vi tog dem. Gång på gång. Varenda gång fick de pröjsa mellan 60 000 kronor och 120 000 kronor, säger polisen Tobias.
Jakten blev lyckad. Företaget registrerade om alla sina lastbilar till svenska och bildade ett svenskt dotterbolag.
– Nu har alla chaufförer kollektivavtal, rätt lön och när de ska vila får de bo på lägenhetsplatser så att de får riktiga stället att sova på. De får också möjligheten att åka hem, säger Tobias.
Förändringarna har polisen märkt av.
– När vi stoppat dem efteråt och pratat med chaufförerna... de är skitglada. Arbetsförhållandena är mycket bättre, säger Tobias.
EU har en reglering som företagen ska följa för vägtransportarbetare. Det är arbetsgivarens uppgift att lönerna för chaufförerna justeras utifrån de regler som finns i det land som de är utstationerade i.
– Har de inte det när resan börjar så kostar det företaget 60 000 kronor. Du får inte åka förrän summan är betald. Det är väldigt viktigt att det här fungerar, säger Patrick.