– De får inte och ska inte gå fortare än 30. Det är grunden. Det får heller inte vara öppningsbart till baksätet så man kan lasta gods eller ha passagerare där. Det är en traktor, det är ett jordbruksredskap och ska företrädesvis gå på gärden.
Patrick Zetterberg är bilinspektör vid Eskilstunapolisens trafikgrupp. Det är a-traktorer han pratar om. I alla fall hur de är tänkta att fungera och användas. Men verkligheten han möter i sitt jobb ser helt annorlunda ut.
– Det är alldeles för lätt i dag. När man bygger om en bil till en a-traktor kan man stoppa i en fjärrkontroll, sen åker man ut, trycker på knappen och så går den som en vanlig bil, säger han och fortsätter:
– Nästa alternativ är att man programmerar om fordonets styrenhet. Du kan programmera in så att om du stannar bilen, trampar på bromsen två gånger och hissar ner höger sidoruta så stänger du av begränsningen och a-traktorn går som en bil.
Hur mycket sånt här ser ni?
– Alldeles för mycket. Jag vill nog påstå att 90 procent av a-traktorerna inte är som de ska.
När polisen tar en a-traktor i beslag börjar man med att läsa sig till hur den ska vara utifrån hur den är registrerad.
– Inte alltför sällan hittar vi någon kabel som inte ska vara där eller något annat. De är jättelätta att manipulera.
Det är också här, vid beslagen, som Patrick Zetterberg tror att lösningen finns.
– Det enda sättet att få bukt med det här är att när vi hittar de här bristerna så skulle jag önska att vi kunde förverka hela beslaget, skrota hela bilen. Då först börjar det hända saker så att de inte törs göra såhär. En styrbox kostar 2 000 kronor. När de får tillbaka a-traktorn utan den behöver de bara köpa en ny. Jag skulle önska att man för att förhindra fortsatt brottslig verksamhet med aktuellt fordon kunde förverka hela bilen.
För som det är nu går utvecklingen åt fel håll menar Patrick Zetterberg.
– Jag har jobbat med det här i 15 år och det har eskalerat. Förr var det lite rycksprärrar, då hörde du på fordonet att det inte var som det skulle. Men i dag... Tyvärr så utgör det här en trafiksäkerhetsrisk för alla.
Ett förslag som kommit upp i debatten är att man ska höja den högsta tillåtna hastigheten för a-traktorer.
– Många säger att det skulle bli mycket säkrare. Då brukar jag säga säkrare för vem? Det är inte säkrare för den som är utanför. Jag vill inte bli påkörd av en Nissan King cab som väger 3,5 ton ens i 30 kilometer i timmen, säger Patrick Zetterberg och fortsätter:
– Och det är inte säkrare för den som sitter i heller eftersom de vägrar att sätta på sig bilbälten eftersom det inte finns något lagkrav på att du ska ha bälte i en a-traktor. Jag har varit på trafikolyckor där ungdomar har blivit ohyggligt skadade. Hade ungdomarna suttit bältade hade de varit kvar i bilen och ingen hade gått sönder. Ungdomar som har hela livet framför sig.
Under hösten har det skett flera uppmärksammade olyckor med a-traktorer där ungdomar mist livet.
– Jag är inte förvånad. Och fler kommer det att bli så länge inte föräldrar tar sitt ansvar. Alla har vi varit 15 och velat göra precis tvärtemot vad man skulle göra, säger Patrick Zetterberg.
Vad skulle du vilja säga till den förälder som funderar på att köpa en a-traktor till sitt barn?
– Gör det inte.