Förbudet mot att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning under tiden man framför ett motordrivet fordon infördes redan 2013. Lagen sa då att det var förbjudet att använda mobiltelefonen om det menligt påverkade körningen. Fyra år senare inledde Transportstyrelsen en utredning för att skärpa lagen då den ansågs vara otydlig. Utredningen mynnade ut i en lagändring som trädde i kraft i februari 2018.
Sedan dess är det förbjudet att använda mobil eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen under framförandet av ett fordon.
Om man bryter mot lagen kan man få böter på 1 500 kronor och riskerar även vid vissa omständigheter att bli av med körkortet. Det verkar emellertid inte avskräcka den stora massan från att fortsätta ha mobiltelefonen i handen under bilfärden.
I fjol bötfälldes 11 257 personer i landet för användande av mobiltelefon i motordrivet fordon, visar siffor från Brottsförebyggande rådet, BRÅ. Det är drygt 2 500 fler bötfällda än året dessförinnan.
– Det är väldigt utbrett trots att det är böter på det. Vi har fall varje arbetspass och när vi har riktade insatser så tar vi ännu fler, säger Anneli Ruuska som är trafikpolis i Eskilstuna.
Polisen möter hela tiden bilar där föraren använder mobiltelefon men det är inte alltid de kan agera. Ibland gör trafiksituationen det omöjligt för polisen att vända och köra ikapp den berörda bilen och andra fall kan de vara mitt upp i en annan insats.
– Men det finns mycket att göra och vi gör så gott vi kan, säger Anneli Ruuska.
Björn Thunblad ser rattsurfandet som det nya bilbältet. När lagen om bilbältet kom tog det många år innan medborgarna insåg vikten av att använda det. I dag har man kommit väldigt långt i det arbetet och de allra flesta använder bältet. Nu har samma resa inletts när det gäller mobiltelefon.
– Alla är helt medvetna om vad som gäller med de struntar i det. För de ska bara, de ska bara svara, de ska bara se vem som ringde eller de ska bara sätta på en låt. Folk har inte insett än vilken risk de utsätter sig själva och andra för.
Det kommer ta tid, kanske år, att få folk att sluta använda mobiltelefonen på ett osäkert sätt i trafiken, tror Björn Thunblad. Men han är övertygad om att även den slanten kommer att trilla ner hos de som färdas på vägarna.
– Jag tror med tiden att folk kommer att bli mer medvetna om riskerna och då kommer vi att få ner användandet, säger han.
Anneli Ruuska tror att det kostar för lite att bli ertappad i dag. Hon vill se en skärpning av bötesbeloppet.
– Jag tror att böterna är för låga, hade det varit det dubbla tror jag att det skulle ge effekt. 1 500 kronor är för billigt, jag tror att det är det som gör att folk struntar i det i den utsträckning som de gör, säger hon.
Det finns dock fortfarande sätt att använda mobiltelefonen under färd som inte bryter mot lagen.
Det är tillåtet att ringa om man gör det med handsfree eller via bilens telefonisystem, samtalet bör dock avslutas om det tar fokus från körningen. Det är även okej att använda telefonen som GPS om man via hjälpmedel kan fästa den så att föraren kan nyttja den utan att behöva ta blicken från vägen.