Den tidigare hundföraren Johan Karlsson arbetar sedan en månad tillbaka som förundersökningsledare vid lokalpolisområde Eskilstuna. Det är hos honom utredningarna om bilbränder hamnar. I alla fall vissa av dem.
– Jag ser de ärenden som kommer till mig. Är det så att någon ungdom är misstänkt hamnar utredningen hos ungdomsgruppen, är det något kopplat till ett grovt brott så hamnar det hos grova brott. Och en del ärenden är jag helt övertygad aldrig kommer hit ens, säger han.
Eftersom merparten av bilbränderna sker nattetid tas beslut kring dessa av den jourhavande förundersökningsledare, JFUL, som är i tjänst. Och i många fall läggs ärendena ner direkt.
– Om det brinner en bil och en patrull åker dit en helgnatt så ringer de JFUL och frågar vad de ska göra. Då kan förundersökningsledaren fråga om det är någon som sett något och patrullen svarar att det inte finns en människa där. Finns det några spår som tekniker kan titta på? Nej, det är helt utbrunnet. Då kommer de lägga ner anmälan innan den kommer till mig. Jag är bara en av väldigt många som kan få de här ärendena.
Ett drömscenario för er på polisen för att en bilbrand ska gå att utreda, hur ser det ut?
– Det är i stort sett som vilken brottsutredning som helst. Det är vittnesuppgifter, tekniska spår och helst en gärningsman som tas på bar gärning eller på flyende fot. Det är inget som sticker ut från en vanlig brottsutredning.
Men trots allt är bilbränder speciella. Det är försvinnande få som faktiskt lagförs för brotten. Att bränderna sker under dygnets mörka timmar, på parkeringar där få rör sig nattetid, gör att det finns få vittnen. Även det faktum att bilen brinner ställer till det.
– Brinner bilen upp finns det risk att eventuella spår också brinner upp. Eld förstör ju saker.
Har ni någon bild av vad som ligger bakom bilbränderna?
– Nu får det bli ett resonemang av polisiär karaktär och egen erfarenhet. Det är en väldigt vid palett av olika uppsåt bakom att man eldar bilar. Hämnd är nog ganska vanligt. Du har en personlig oförrätt, det är någon som har gjort dig någonting. Där kan det vara allt ifrån en uppgörelse i kriminell miljö men det kan även vara vanliga människor som blir osams. Vi har haft något ärende där en lärare har fått sin bil uppbränd och då kan man kanske ana att det kan vara något som är kopplat till en konflikt i skolan.
Ett annat motiv är skadegörelse.
– Rent ofog eller vad vi ska kalla det. En bil är ett tacksamt objekt, den brinner bra och bilar står ofta på mörka platser. Vi ser också något fall av social oro tror jag, inte så många kanske men några.
Sedan är vissa bilbränder försäkringsbedrägerier.
– Det är jag övertygad om att vi också har i den här siffran. Antingen att du bränner upp din egen bil eller att någon annan får göra det åt dig. Vi har även ett antal bilar som eldas upp per år eftersom de är stulna och har använts som brottsverktyg.
Det är en mångfacetterad bild som träder fram. En verklighet som är viktig att beskriva menar Johan Karlsson.
– Många tror att det här med social oro ligger bakom bilbränder men det tror jag bara är ett fåtal bilar. Snarare då att det kan ske som en hämnd mot eller för att distrahera polisen så att vi får ägna oss åt bilbränder i stället för annat. Men som sagt, det är ett väldigt stort sammelsurium av olika anledningar till att bilar brinner.