Postnord återigen utsatt för inbrott: "Känns tråkigt"

Natten mot söndag krossades en ruta till Postnords företagscenter i Eskilstuna. Det är andra gången på två månader som företaget råkat ut för stöld genom inbrott.

Någon gång under natten mot söndag krossades en ruta på Postnords företagscenter i Eskilstuna.

Någon gång under natten mot söndag krossades en ruta på Postnords företagscenter i Eskilstuna.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-02-21 09:41

Strax efter klockan halv två på natten mot söndag fick polisen samtal om personer som uppträdde misstänksamt i närheten av gamla Munktellområdet.

– Det var en privatperson som såg personer komma springande och tyckte att det verkade misstänksamt, säger Thomas Agnevik, presstalesperson polisregion Öst.

Polisen begav sig ut med en patrull och när de rullade förbi Postnords företagscenter på Björksgatan kunde de konstatera att ett fönster hade krossats. Mycket tyder på att föremål stulits från lokalen, men stöldens omfattning är ännu oklar.

undefined
Polisen har spärrat av brottsplatsen vid Postnords företagscenter i Eskilstuna efter nattens inbrott.

– Det är inte lätt gjort att veta exakt vad som är borta så snabbt, säger Thomas Agnevik.

Så sent som för knappt två månader sedan, natten mot den 27 december, råkade Postnord ut för stöld genom inbrott i samma lokal. Även då krossades ett fönster varefter ett antal paket stals.

Polisen har spärrat av området kring det krossade fönstret och inlett en kriminalteknisk undersökning.

– Det känns tråkigt att det händer igen. Vi får se om vi behöver stärka upp säkerheten ännu mer, säger Cathrine Mellgren, distributionsområdeschef på Postnord i Eskilstuna.

undefined
Cathrine Mellgren, distributionsområdeschef på Postnord i Eskilstuna.

Hon berättar att de uppmärksammades på inbrottet av sitt bevakningsbolag strax innan halv tre på söndagsmorgonen.

– Den här gången fungerade larmet som det skulle. Vi har själva inte fått tillträde till byggnaden och släpps in först när polisen gjort sin undersökning.

Postnord ska genomföra en inventering och se om några försändelser försvunnit i samband med händelsen.

– Vi går igenom allt och kontaktar i så fall kundtjänst som i sin tur meddelar berörda kunder, säger Cathrine Mellgren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!