Problem med kommunens nya växel

Under en stor del av förmiddagen uppträdde problem med kommunens två dagar gamla nya växel.

Eskilstuna2015-12-16 13:15

Många som försökt ringa till Eskilstuna kommuns växel har fått automatsvaret: "Just nu är det många som ringer till oss..." Och att mötas av väntetider på flera minuter var inte alls ovanligt.

– Vi har kapacitetsproblem som yttrar sig på flera olika sätt, säger Thore Petersson som är projektledare för växelbytet. Det betyder att köerna kan bli långa.

– Men leverantören är inkopplad och vi har högsta prioritering på att lösa detta.

Den nya växeln som sattes in i måndagskväll fungerade tillfredsställande under det första dygnet. Men under morgonen i dag, onsdag, upplevde växeltelefonisterna hur kapaciteten försämrades. Vilket i sin tur ledde till långa köer.

Vid 11-tiden fanns sex telefonister på plats och alla skulle, enligt Thore Petersson, kunna jobba med sina uppgifter.

Några punkter återstod ändå att lösa och en tidpunkt för när allt fungerar som det ska var först inte möjlig att klä i ord.

– Vi vet bara att vi gör allt vi nu kan för att lösa det här, jag kan inte säga något om tidpunkt.

– Men vi informerar om detta på vår hemsida.

På kommunens hemsida framgår ytterst kortfattat att man har bekymmer och att det är svårt att alls nå exempelvis Överförmyndarkontoret.

En timme senare, strax efter klockan 12, ska allt fungera som det ska, enligt uppgift från it-konsulten Tomas Graffman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!