"Förskolläraren lägger grunden till livslångt lärande"

Barnens lärande i förskolan är helt beroende av kompetent och välutbildad personal. Det hävdar professor Anette Sandberg på MDH.

Förskolans undervisningsuppdrag har blivit tydligare, enligt Anette Sandberg på MDH. Personalen ska organisera verksamheten så att barnens kunskaper utvecklas på många områden.

Förskolans undervisningsuppdrag har blivit tydligare, enligt Anette Sandberg på MDH. Personalen ska organisera verksamheten så att barnens kunskaper utvecklas på många områden.

Foto: Privat+Fredrik Sandberg/TT

Eskilstuna2020-06-11 10:01

Den svenska förskolan har ett tydligt undervisningsuppdrag att lägga grunden för barnens livslånga lärande. 

Många av barns kompetenser grundläggs just de första fem levnadsåren, och hur de små barnen lär sig nya kunskaper är helt beroende av förskolepersonalens arbete, hävdar Anette Sandberg, professor i pedagogik med inriktning mot förskolan.

– Förskolan är en viktig plattform för barns lärande, den kan ge effekt på vad som händer senare i livet. Utan hjälp och stöd vid tidiga problem kan det bli tråkigheter längre fram.

Här krävs därför specifik kompetens inom väldigt många olika områden hos personalen.

– Ett stort ansvar vilar på deras axlar, och det tror jag kanske inte att människor i allmänhet tänker på.

Förskollärare är dessutom ett yrke i ständig förändring.

– Som förskollärare är du en viktig del i samhället. Du ska vara en traditionsbärare som samtidigt är förändringsbenägen för att möta framtiden. Kompetensområdet bara växer. Interkulturalitet och digitalisering är två nyare ämnen. 

– Sen ska vi vara ärliga med att alla förskolors arbete inte håller hög kvalitet. Men så är det ju i skolan och överallt i samhället. Det är viktigt att förskollärarna själva kompetensutvecklar sig och är förändringsbenägna. Annars orkar man inte.

undefined
Anette Sandberg , professor på Mälardalens högskola.

Anette Sandberg är själv förskollärare i grunden. Sedan 1988 jobbar hon på Mälardalens högskola, och blev klar med sin forskarutbildning 2003. Hon är medförfattare till boken "Förskollärarkompetens i förändring".

– Ett fantastiskt jobb, du får så mycket tillbaka. Men den tuffa, krävande arbetsmiljön, med en ljudnivå långt ifrån alla klarar, tar ut sin rätt.

– Yrket har absolut för låg status. Och alldeles för låg lön i förhållande till allt förskollärarna gör. Jag beundrar dem som blir kvar i yrket till pensionen, det är en styrka.

Förskollärare har därför blivit ett rejält bristyrke.

– Hur lockar vi in de unga i yrket? På MDH gör vi vad vi kan och har årligen reserver till utbildningen, men kommunerna måste hjälpa till och höja yrkets status och möjligheter.

Anette Sandberg jämför förskolläraren med sjuksköterska/undersköterskeyrket, och konstaterar att samhället har ett enormt behov av båda under coronakrisen.

– Om vi hade stängt ner förskolorna under våren, vad hade hänt? Mor- och farföräldrarna hade inte kunnat ställa upp, och nästan ingen småbarnsförälder hade varit på jobbet för att hålla igång samhället.

undefined
Yrke i förändring. Förskolläraren ska följa samhällsutvecklingen, vara en traditionsbärare som samtidigt är förändringsbenägen för att möta framtiden och ge barnen en trygg plattform att gå på.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!