Under året genomför Eskilstuna Kommunfastigheter, K-fast, en omfattande renovering av 56 lägenheter i Brunnsbacken. Stambyte görs i samtliga fastigheter och under tiden arbetet pågår erbjuds hyresgästerna ersättningsbostad eller möjlighet att mot ersättning skaffa en egen tillfällig bostad.
Den modellen gäller dock inte för boende på den intilliggande adressen Bellmansgatan 6–8. Där har K-fast sedan tidigare genomfört stambyte, men håller nu på med rörinfodring på den liggande stammen i entréplan.
– Arbetet på Bellmansgatan 6–8 berör 37 lägenheter och beräknas pågå under totalt sex veckor. Så lång tid ska de boende dock inte behöva drabbas. Vatten och avlopp slås på allt eftersom vi blir färdiga i varje trapphus, säger Carl Hermansson, Projektsamordnare på K-fast.
Under den tid som vatten och avlopp är avstängt erbjuds istället hyresgästerna provisoriska lösningar och hänvisas till duschar och toaletter i tillfälliga baracker på gården.
– Varje lägenhet har fått en tillfällig och enklare toalettstol, som töms vid behov, samt vattendunk och spillhink. Dessutom har vi ställt ut mobila vagnar med 13 stycken tillfälliga toaletter och duschar på innergården. De städas dagligen och hyresgästerna har också tillgång till vattentankar utanför byggnaden.
Hyresgästerna som berörs av renoveringen erbjuds hyresreduktion under den tid arbetet pågår.
– De får en ersättning som motsvarar 50% av dygnshyran i efterskott för de dagar de varit utan vatten och avlopp, säger Carl Hermansson.
Varför görs en rörinfodring av avloppsstammen när stambyte upp till lägenheterna gjorts några år tidigare?
– Vid den stamrenovering som genomförts tidigare renoverades lägenhetsstammarna. Nu renoverar vi den liggande stammen i entréplan. Det här är ett ingrepp som inte är lika omfattande som stambytet på Ådalsvägen, där vi erbjuder ersättningsbostad, och vi hoppas att det ska gå snabbare än vi tidsmässigt kalkylerat.
Hur uppfattar ni berörda hyresgästers reaktion på åtgärden?
– Det är alltid påfrestande och obekvämt att ha underhållsarbete i sitt boende, så även i det här fallet. Men vi gör vårt bästa för att underlätta så mycket som möjligt för våra hyresgäster och lyssnar in deras synpunkter och förbättringsförslag.