Punkhjärtad trumsnickare

När punken slog igenom var det en bekräftelse för Peter Lampa-Olsen. Äntligen fanns det en musikstil som kombinerade rockens tryck med andan från friformsjazz, ett musikaliskt språk som Peter själv hade utforskat sedan 70-talets början.

DRAG-Trummor-141030-VK.jpg

DRAG-Trummor-141030-VK.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-01-07 05:32

Han hoppade av skolan i åttonde klass och blev i stället möbelsnickarlärling. Samma år började Peter Lampa Olsen att spela trummor.

– Den institutionsform som skolan är passade mig inte alls. Att jag började spela trummor var väl någon slags rebellgrej. Jag ville väl ha något att "slå tillbaka" med, och då var trummor en bra grej, ler Peter.

Han växte upp i ett hem som inte var direkt musikaliskt. Men hans två äldre systrar lyssnade på Beatles och Rolling Stones, och pappa lyssnade på Charlie Parker på radion. Peter säger att han lärde sig att se genrer som olika dialekter där det ursprungliga språket är detsamma.

– Spårar man alla dagens musikstilar bakåt i tiden så hamnar man i bluesen, och den har ju afrikanska rytmer. Så oavsett stil så ligger Afrika i botten på den moderna musiken vi har i dag.

Peter är uppväxt i Örebro och det var också där – på högskolan – som han träffade Stefan Wistrand, i dag musiknestor i Eskilstuna. Duon har samarbetat mer eller mindre frekvent sedan dess. I dag ingår Peter i The Electric MZ, Stefan Wistrands funkigt svängande sextett som bland annat spelade på Eskilstuna parkfestival i somras.

– Annars spelar jag lite blues ibland, och så letar jag efter folk till att starta ett pubrockband med, efterlyser Peter.

Han nämner bland annat Erik Dahlbäck (Stallarholmsbo och trummis i Fläsket Brinner) som influens. Under åren har Peter bland annat spelat med Lolita Pop och Per Henrik Wallin Trio samt Televisions gitarrist Richard Lloyd. Med den sistnämnda både på skiva och live, bland annat på anrika CBGB's i New York.

Utöver att vara spela på trummorna jobbar han även med att återställa vintagetrummor och bygga kustomset. Peter har en lokal i Balsta som han håller på att flytta ut ur.

– Jag har riktat in mig på trummor som man byggde fram till en bit in på 70-talet. De har en bättre ton än det som har byggts efteråt.

Han säger att det beror på att när musiken blev hårdare byggde man också trummorna till att tåla mer, men då försvann mycket av karaktären ur dem.

– Min motivation är att hålla de här gamla instrumenten vid liv. Förhoppningsvis kommer jag snart också att hålla kurser i trumvård.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!