Det var under lördagen som Jari Puustinen i ett inlägg på sin Facebook-sida uppmanade Eskilstunaborna att rösta i det då stundande EU-valet.
Han fortsatte sedan inlägget med ännu en uppmaning och ett erbjudande – som sticker ut.
"Är du intresserad av lokalpolitik? Bli medlem hos oss moderater i Eskilstuna. Endast 100:- och ni får en välkomstgåva med information samt hårvårdsprodukter (värde av ca 500-900 kr)."
En välkomstgåva som sticker ut – jämfört med goodiebags från andra partier då värdet ligger på över 500 kronor.
Men det är inget som Jari Puustinen själv tycker är anmärkningsvärt.
– Vi har kört kampanjer med erbjudanden tidigare också, så det är inga konstigheter.
Men är det inte ett ganska högt värde för en välkomstgåva?
– Vi har fått sådana här goodiebags från en leverantör. Sen beror på hur man räknar, jag kunde ha skrivit vad som helst. Men jag räknade utifrån priser som fanns på nätet, så det var inte mer än så. Det kan bli mindre också, beroende på hur många saker man får.
Vad är det för leverantör?
– En leverantör, ett hårschampo-märke, säger han.
Men hur okej att det att partier lockar med presenter i utbyte mot ett medlemskap?
Enligt Jenny Madestam, docent i statsvetenskap vid Södertörns högskola, är det här ett okonventionellt sätt att gå tillväga på och något som avviker från den etiska, moraliska och politiska kulturen – vilket går att ifrågasätta.
– Att försöka köpa röster är reglerat i brottsbalken. Eftersom jag inte är jurist har jag svårt att säga hur det ser ut angående partimedlemskap, juridiskt. Men rent etiskt och moraliskt är det här förkastligt, säger hon.
Vidare menar hon att det kan finnas presenter som är okej att ge i samband med ett medlemskap – men att det då ska vara i en lägre prisklass och ha en tydlig koppling till partiet, exempelvis en keps med loggan på.
– Men här förefaller det mer som att man ska få någonting, som är något helt annat, som inte har något med partiet att göra och som dessutom har ett högt värde. Då förs tankarna till att det kan betraktas som någon typ av muta för att bli medlem och det är inte acceptabelt.
Förra året hamnade det Moderaternas ungdomsförbund, Muf, i blåsväder efter att TV4 kunde avslöja att deras förbundsordförande försökt påverka valet av MUF-ordförande i Jämtland genom att i en chattkonversation uppmuntrat andra att betala avgiften för nya medlemmar.
Efter granskningen valde Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, att stoppa kommande utbetalningar av statsbidraget i väntan på utredning där de övervägde att kräva tillbaka redan utbetalda pengar. Myndigheten kom senare fram till beslutet att Muf skulle fortsätta ha rätt till bidrag, efter att en åtgärdsplan upprättats.
Skulle något liknade kunna ske i det här fallet, när det gäller bidrag?
– Jag vet inte exakt hur partistödet ser ut internt i organisationen. Så jag kan inte svara på det så om det skulle kunna få några sådana konsekvenser. Men däremot så kan man säga att konsekvenserna kan definitivt bli att man får tillsägelser och vill det se riktigt illa så kan man förlora sitt förtroendeuppdrag, eftersom man tappar sitt förtroende. Jag ser att det är förtroendeskadan som är den stora skadan här, säger Madestam.
Jari Puustinen (M), anser själv inte tillvägagångssättet är problematiskt.
– Nej, det gör jag inte, jag förstår inte vad som är nyheten med det här.
Som Eskilstunabo skulle man kanske kunna tänka att det här är ett sätt att köpa medlemmar på?
– Nu är det så här att du blir inte medlem i ett parti om du inte har samma ideologi. Vi har haft kampanjer tidigare också – så det är inga konstigheter. Sedan kan man vara konspiratorisk och tänka som du, absolut. Men jag tror aldrig att någon blir medlem bara för att man får hårschampoo om man inte är moderat.
Jag ser det inte som en konspiratorisk tanke utan snarare en ganska vanlig fråga eftersom produkterna har ett så högt värde.
– Nej, jag ser det absolut inte så, överhuvudtaget. Vi har kört det här nu, det har varit EU-val samtidigt och folk är engagerade av politik. Vi har fått med en skjuts i den delen och vi har som sagt kört liknade kampanjer tidigare, men kanske inte till det här värdet, säger Jari Puustinen.