Q-parks vd: "Vi gjorde fel och ber om ursäkt"

Fallet med den landstingsanställde Thomas Hylvander som fick två p-böter i Mälarsjukhusets p-hus är så vitt Q-parks vd, Peder Ståhlberg, avslutat och klart:– Vi gjorde fel och vi ber om ursäkt för det, säger han.

Torsdagen 15 februari berättade vi om Thomas Hylvander som fick två p-böter trots att han hade ett parkeringstillstånd väl synligt i bilen. I dag ber Q-parks verkställande direktör om ursäkt.

Torsdagen 15 februari berättade vi om Thomas Hylvander som fick två p-böter trots att han hade ett parkeringstillstånd väl synligt i bilen. I dag ber Q-parks verkställande direktör om ursäkt.

Foto:

Eskilstuna2018-02-23 04:05

Det var i förra veckan som vi skrev om Thomas Hylvander som fick två parkeringsböter på lika många veckor trots att han hade ett parkeringstillstånd liggande väl synligt i bilen som stod parkerad i p-huset vid Mälarsjukhuset.

I dag understryker parkeringsbolaget Q-parks vd, Peder Ståhlberg, att rätt ska vara rätt. Och i det här fallet så hade Q-parks parkeringsvakt inte rätt.

– Jag tror att tillståndet satt i sidorutan och detta missade vår kontrollant. Alla kan göra misstag, vi också, inga problem. Vi ber om ursäkt.

Däremot går inte Peder Ståhlberg med på beskrivningen att det nya biljettlösa parkeringssystemet skulle medföra att fler p-böter skrivs ut i jämförelse med tidigare.

Tvärtom beskriver han systemet som en förenkling för både kunderna och kontrollanterna:

– Som kund behöver du inte längre hålla redo på ett papperskvitto, du behöver inte ens gå tillbaka till bilen från automaten, du knappar in ditt registreringsnummer och saken är klar. Och som kontrollant behöver du bara skanna av registreringsnumren och behöver inte längre kolla i bilrutorna hos folk som kanske har hundratals gamla parkeringsbiljetter liggande sida vid sida med den nya.

Inom loppet av tre, kanske fyra år tror Peder Ståhlberg att parkeringsautomaterna också är helt borta. Inte bara pappret i dem.

På samma sätt som myntautomaterna i detta nu är på väg att försvinna, eller pluggas igen, kommer automaterna att följa samma öde.

Ett automatlöst parkeringssystem låter som en nåd att stilla bedja om, och Peder Ståhlberg låter som det gärna får införas så snart som någonsin är möjligt:

– All skadegörelse, allt klotter som måste saneras kostar oss miljoner varje år.

Däremot betyder detta med minskade kostnader för parkeringsbolagen inte nödvändigtvis minskade utgifter för de som behöver hyra en p-plats?

– Priset styrs efter tillgång och efterfrågan. Vidare kostar de nya betalsystemen en hel del att utveckla, underhålla och förbättra, säger Q-parkchefen.

Men finns några fördelar för kunden med detta system?

– Du betalar exakt för den tid du påbörjar en parkering och fram till då du avslutar den.

Nackdelar?

– Det är om du glömmer bort att checka ut.

Då kan det bli dyrt?

– Ja, det kan det.

I möjligaste mån försöker man från Q-parks sida vara behjälpliga även mot de som glömmer att checka ut. Men i flera fall kan det vara svårt att bevisa att man faktiskt bara stod där i en halvtimme och sedan lämnade p-platsen.

Ett litet drag av otålighet smyger sig in i Peder Ståhlbergs röst när han säger:

– Lite ansvar från bilisternas sida måste vi kunna kräva av dem... Eller stå för om du gör fel själv.

– Vi gör ju det, vi ber om ursäkt, när vi gör fel.

Vanligaste felen vid p-automaten

Enligt Q-parks vd, Peder Ståhlberg är det nästan alltid handhavandefel som ställer till det vid parkeringsautomaterna.

‒Du måste följa instruktionerna och du får inte bli otålig, även om det bildas en kö bakom dig.

Alternativet är att chansa och riskera en p-bot. Men om du gör detta då måste du rakryggat stå för din chansning och betala böterna om du får några, menar parkeringsbolagets verkställande direktör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om